Har du frågor?
Vi hjälper dig gärna.

Hur beställer jag en klocka?

För att beställa en klocka klickar du på den gröna knappen ”Köp” på erbjudandesidan. Såvida det inte redan har skett uppmanas du att logga in eller att skapa ett användarkonto. Sedan anger du din leveransadress. Under ”Kostnadsöversikt” ser du totalpriset för din beställning inklusive fraktkostnader. Tänk på att det eventuellt kan tillkomma importskatt på detta totalpris.

Upplysning: Innan du gör en internationell beställning är det viktigt att du skaffar information om de införselregler som gäller i ditt land hos den behöriga tullmyndigheten.

Du har följande alternativ för att betala din nya klocka:

  • Betalning via avgiftsfria Trusted Checkout

    Du betalar in dina pengar på ett klientmedelskonto, där de är i säkert förvar tills du fått din klocka. Du kan då antingen betala med kreditkort (VISA eller MasterCard) eller via banköverföring. Chrono24:s team hjälper dig alltid med råd och dåd och ser till att köpet går smidigt.

    Ange din leveransadress. Läs och godkänn sedan de allmänna försäljningsvillkoren. Klicka därefter på ”Beställ med betalningsskyldighet” för att slutföra beställningen.

    Ta reda på mer om Trusted Checkout: https://www.chrono24.com/info/checkout.htm

  • Betala köpesumman direkt till säljaren

    Härigenom avstår du från den avgiftsfria depositionstjänsten på Chrono24. Du överför köpesumman direkt till handlaren. Betalning med kreditkort är inte möjligt.

    Ange din leveransadress. Läs och godkänn sedan de allmänna försäljningsvillkoren. Klicka därefter på ”Beställ med betalningsskyldighet” för att fullborda beställningen. Du får betalningsinformationen via e-post så snart säljaren har behandlat din beställning. Säljaren skickar iväg varan när din betalning har inkommit.

  • Beställning av en privat säljare

    Om du vill köpa av en privat säljare är depositionstjänsten på Chrono24 det säkraste sättet att betala klockan. Då betalar du in dina pengar på ett klientmedelskonto, där de är i säkert förvar tills du fått din klocka.

    Mer information hittar du här: Sälj klocka privat

Du får betalningsinformationen via e-post så snart säljaren har behandlat din beställning. Säljaren skickar iväg varan när din betalning har inkommit.

Hur söker jag efter en klocka på Chrono24?
På Chrono24 hittar du den klocka du önskar enkelt och lätt via sökfältet. Sökresultaten erbjuder dessutom många olika filteralternativ.

Sökfält
Sökfältet är den enklaste och snabbaste vägen. Sökordet kompletteras automatiskt under pågående inmatning.

Sökresultat
Sökresultaten erbjuder olika filteralternativ. Du kan exempelvis filtrera efter tillverkare, modell, referens eller tillgänglighet. Sökresultaten kan dessutom sorteras efter relevans, pris eller publiceringsdatum.

Genom att klicka på Spara denna sökning kan du skapa en sökning för att erhålla information om nya annonser via e-post. Det filter du valt sparas automatiskt.
Hur filtrerar jag sökresultaten för att hitta specifika annonser?
När du har sökt efter en produkt via sökfältet kan du begränsa ditt sökresultat ytterligare med hjälp av de filter som finns i resultatlistan. Du kan exempelvis filtrera efter tillverkare, modell, skick eller material. Genom att klicka på mer visas ytterligare filteralternativ. Du kan välja flera värden på ett filter samtidigt. För att avaktivera ett filter tar du helt enkelt bort respektive bock.

Du kan anpassa sorteringen på sökresultaten via menyfältet längst upp till höger på listan. Välj mellan pris, publiceringsdatum och relevans. Standardsorteringen kan du förändra i ditt myChrono24-område under Inställningar.
Måste jag registrera mig på Chrono24 före köpet?
Ja. Därigenom kan vi bistå dig på bästa sätt vid eventuella frågor och förse dig med aktuell information om din beställning.
Annonsen kommer från utlandet. Vad måste jag tänka på när jag köper och vilka avgifter måste betalas?
Priset visas i annonsen precis som försäljaren matat in det. Det kan därför hända att extra kostnader som tullavgifter, skatter, frakt- och försäkringskostnader tillkommer.

För att erhålla det exakta priset och de kostnader som ingår bör du kontakta den som tillhandahåller klockan. Försäljaren kan också berätta om speditören tar hand om tullformaliteterna. För information om de regler som gäller i ditt land bör du kontakta din lokala tullmyndighet.

Inom den Europeiska unionen är köp av klockor tullfria. Vid import från ett tredje land utanför EU, exempelvis USA, tillkommer en låg tullavgift och importmoms. Kontakta tullmyndigheten för att få exakt information.
Hur kan jag förhandla med handlaren?

Många säljare accepterar prisförslag. Klicka på knappen ”Föreslå pris” på erbjudandesidan för att föreslå ett pris för säljaren. Ange sedan ditt prisförslag och din leveransadress. Läs och godkänn de allmänna försäljningsvillkoren och klicka på ”Skicka prisförslag”. Säljaren kontrollerar ditt förslag och hör av sig till dig.

Om säljaren av princip inte accepterar några prisförslag är denna funktion inte tillgänglig för dig.

Av vilka komponenter består försäljningspriset för en klocka?
Försäljningspriset för en klocka består av följande komponenter. Till att börja med är det offererade priset för själva klockan relevant. Dessutom kan kostnader uppstå för förpackning, försäkring, frakt eller moms och importmoms. Beroende på om du beställer din klocka hos en återförsäljare i ditt hemland eller i utlandet tillkommer olika tilläggskostnader. Kontakta försäljaren för att få exakt information.
Annonsen kommer från utlandet. Vad måste jag tänka på när jag köper och vilka avgifter måste betalas?
Priset visas i annonsen precis som försäljaren matat in det. Det kan därför hända att extra kostnader som tullavgifter, skatter, frakt- och försäkringskostnader tillkommer.

För att erhålla det exakta priset och de kostnader som ingår bör du kontakta den som tillhandahåller klockan. Försäljaren kan också berätta om speditören tar hand om tullformaliteterna. För information om de regler som gäller i ditt land bör du kontakta din lokala tullmyndighet.

Inom den Europeiska unionen är köp av klockor tullfria. Vid import från ett tredje land utanför EU, exempelvis USA, tillkommer en låg tullavgift och importmoms. Kontakta tullmyndigheten för att få exakt information.
Hur kan jag betala?

Betalning via avgiftsfria Trusted Checkout

Med Trusted Checkout kan du antingen betala med kreditkort (VISA eller MasterCard) eller via banköverföring. Betalningsuppgifterna får du i anslutning till din beställning. Tyvärr är betalning via PayPal för närvarande inte möjligt.

Ta reda på mer om Trusted Checkout: https://www.chrono24.com/info/checkout.htm

Betala köpesumman direkt till säljaren

Om du vill betala köpesumman direkt till handlaren kan du göra detta via överföring. Betalning med kreditkort är inte möjligt.

Beställning av en privat säljare

Om du vill köpa av en privat säljare är depositionstjänsten på Chrono24 det säkraste sättet att betala klockan. Då betalar du in dina pengar på ett klientmedelskonto, där de är i säkert förvar tills du fått din klocka. Mer information hittar du här: Sälj klocka privat

Observera: Före din internationella beställning ska du ovillkorligen inhämta information om de gällande införselreglerna i ditt land hos behörig tullmyndighet.

Säljaren erbjuder endast överföring i förskott som betalningssätt. Kan man lita på detta?
Om säljaren är en professionell handlare:
Ja, många professionella handlare begär överföring i förskott. Vi lägger stort värde vid att de handlare som är listade på Chrono24 är pålitliga. I samband med registreringen på Chrono24 kontrolleras varje handlare när det gäller identitet och seriositet. Detta omfattar bland annat information som näringstillstånd och referenser från andra handlare. Alternativt kan man välja ett personligt möte på en säker plats för kontant betalning och överlämnande av klockan. Observera att Chrono24 inte ansvarar för köpet.

Om säljaren är en Private Seller:
Vid köp av en privat säljare är betalning i förskott inget säkert betalningssätt. Om en privat säljare insisterar på förskottsbetalning och du tvunget vill köpa klockan, bör du för din egen säkerhets skull kontrollera säljarens och erbjudandets trovärdighet. Du kan exempelvis begära referenser eller fler bilder på klockan resp. bilder på personliga dokument. Möjliga alternativ till förskottsbetalning är ett personligt möte på en säker plats för kontant betalning eller användning av en seriös depositionstjänst. Om du är osäker när det gäller säljarens pålitlighet bör du hellre avstå från köpet.

Många säljare erbjuder slutförande via Chrono24. Då betalar du in dina pengar på ett klientmedelskonto, där de är i säkert förvar tills du fått din klocka. Chrono24:s team hjälper dig alltid med råd och dåd och ser till att köpet går smidigt. Ytterligare information om slutförande via Chrono24 hittar du här:
Vilka returvillkor gäller?

Vid en beställning via Trusted Checkout har du alltid 14 dagars returrätt. Om du betalar köpesumman direkt till handlaren, var god informera dig om dennes returvillkor i förväg.

Vid köp från en privatperson bortfaller den lagliga returrätten. Du kan dock lämna ett klagomål till Chrono24 inom 7 dagar efter att du mottagit klockan.

Vem står för kostnaderna för returförsändelsen?
Du står för de omedelbara kostnaderna för returförsändelsen. Tänk på att kostnaderna för frakten på grund av försäkringsskyddet kan uppgå till upp till 250 EUR.
Vad ska jag göra om jag vill lämna tillbaka varan?

Vid köp via Trusted Checkout: Om du vill använda dig av din rätt att lämna tillbaka en vara inom 14 dagar, måste du kontakta vårt supportteam per telefon (+1 646-887-3560) eller via e-post () inom 14 dagar från att varan levererats. Vi dokumenterar och bekräftar att din hävning av köpet kommit in i rätt tid och tar hand om all vidare handläggning.

Om du har betalat köpesumman direkt till handlaren eller en privat säljare, måste du kontakta denne direkt för att komma överens om hävningen. Observera att det inte finns någon lagstadgad ångerrätt vid köp från en privat säljare.

Vad är Trusted Checkout?

Trusted Checkout är den säkraste vägen till din drömklocka. Du betalar in dina pengar på ett klientmedelskonto, där de är i säkert förvar tills du fått din klocka. Först då betalas pengarna ut till säljaren. Chrono24:s team hjälper dig alltid med råd och dåd och ser till att köpet går smidigt.

Ta reda på mer om Trusted Checkout: https://www.chrono24.se/about-us.htm

Vad kostar Trusted Checkout?
Trusted Checkout-tjänsten är gratis.
Har jag särskilda garantianspråk vid köp via Trusted Checkout?
Vid Trusted Checkout gäller de lagstadgade garantibestämmelserna. En utökning av garantianspråken sker inte.
När går det att köpa via Trusted Checkout?
Trusted Checkout-erbjudanden bland sökresultaten och på erbjudandesidorna känns igen på den gröna Trusted Checkout-symbolen.
Vad måste jag tänka på vid köp från privatpersoner?
Om du vill köpa av en privat säljare är depositionstjänsten på Chrono24 det säkraste sättet att betala klockan. Då betalar du in dina pengar på ett klientmedelskonto, där de är i säkert förvar tills du fått din klocka. Chrono24:s team hjälper dig med råd och dåd om något inte fungerar enligt överenskommelse.

Om den privata säljaren inte erbjuder depositionstjänsten på Chrono24 rekommenderar vi ett personligt möte på en säker plats. Det säkraste sättet är ett slutförande i en etablerad klockhandlares butik. Där har respektive klockhandlare möjlighet att kontrollera klockan direkt. Möjliga alternativ är betalning via PayPal eller att använda en extern depositionstjänst. Observera att vi endast kan kontrollera privata säljare som erbjuder depositionstjänsten på Chrono24. Granska erbjudandet och villkoren noga innan du köper en klocka av en privat säljare.
Kontrollerar Chrono24 handlarna?
I samband med registreringen på Chrono24 kontrolleras varje handlare noggrant när det gäller identitet och seriositet. Detta omfattar bland annat information som näringstillstånd och referenser från andra handlare. Feedback från kunder inverkar också kontinuerligt på omdömet.
Vad innebär det om en försäljare har Trusted Seller-sigillet?
I samband med registreringen på Chrono24 kontrolleras varje försäljare när det gäller identitet och seriositet. Trusted Seller-sigillet tilldelas endast försäljare som enligt Chrono24:s och användarnas erfarenheter utmärker sig genom särskild tillförlitlighet och trovärdighet.

En Trusted Seller är en yrkesmässig klockhandlare och är skyldig att uppfylla vissa villkor.Dessa omfattar bland annat att

  • alla de uppgifter som lämnats på plattformen och till Chrono24 om hans/hennes person och företag är sanningsenliga
  • han/hon endast handlar med originalvaror från pålitliga källor
  • han/hon uppger skicket på sina varor sanningsenligt och påvisar eventuella brister i ord och bild
  • han/hon svarar på mottagna kundförfrågningar som erhållits via e-post från Chrono24 inom 5 arbetsdagar.

En ärlig och anständig affärstransaktion är det viktigaste. Om det skulle uppstå en tvist kommer försäljaren tillsammans med kunden att söka efter en tillfredsställande lösning för båda parter. En överträdelse mot en eller flera av dessa villkor kan leda till temporär eller permanent indragning av Trusted Seller-sigillet eller – vid allvarliga överträdelser – indraget Chrono24-medlemsskap.
Vad innebär äkthetsgarantin?

På Chrono24 gäller den ovillkorliga principen att handlare inte får erbjuda några kopior eller förfalskningar. Varje handlare är skyldig att noga kontrollera klockans äkthet före försäljning och ange avvikelser från det ursprungliga leveranstillståndet i beskrivningen. Mer detaljer hittar du i våra villkor för äkthetsgarantin.

Vad innebär köparskyddet?

Med Chrono24:s köparskydd står du i centrum även efter din beställning via Chrono24: I det sällsynta fallet att något inte går som planerat kan du lita på vår support. Vi hjälper dig att tillsammans med handlaren hitta en tillfredsställande lösning. Kontakta oss senast 14 dagar efter mottagen leverans (support@chrono24.com).

Mer information om köparskyddet hittar du här: Chrono24:s köparskydd

Vad ska jag göra om jag vill lämna tillbaka varan?

Vid köp via Trusted Checkout: Om du vill använda dig av din rätt att lämna tillbaka en vara inom 14 dagar, måste du kontakta vårt supportteam per telefon (+1 646-887-3560) eller via e-post () inom 14 dagar från att varan levererats. Vi dokumenterar och bekräftar att din hävning av köpet kommit in i rätt tid och tar hand om all vidare handläggning.

Om du har betalat köpesumman direkt till handlaren eller en privat säljare, måste du kontakta denne direkt för att komma överens om hävningen. Observera att det inte finns någon lagstadgad ångerrätt vid köp från en privat säljare.

Var och när kan jag betala de tullavgifter och den importmoms som tillkommer?
Avgifterna och momsen tas ut av de behöriga tullmyndigheterna och ska betalas så snart varan når destinationslandet. I de flesta fall betalar du de tillkommande avgifterna och momsen vid leveransen direkt till fraktleverantören.
Annonsen kommer från utlandet. Vad måste jag tänka på när jag köper och vilka avgifter måste betalas?
Priset visas i annonsen precis som försäljaren matat in det. Det kan därför hända att extra kostnader som tullavgifter, skatter, frakt- och försäkringskostnader tillkommer.

För att erhålla det exakta priset och de kostnader som ingår bör du kontakta den som tillhandahåller klockan. Försäljaren kan också berätta om speditören tar hand om tullformaliteterna. För information om de regler som gäller i ditt land bör du kontakta din lokala tullmyndighet.

Inom den Europeiska unionen är köp av klockor tullfria. Vid import från ett tredje land utanför EU, exempelvis USA, tillkommer en låg tullavgift och importmoms. Kontakta tullmyndigheten för att få exakt information.
Vad är tullavgifter och importmoms?
När du importerar en vara till ditt land, kan tullavgifter och importmoms tillkomma. Dessa tas ut av de behöriga tullmyndigheterna och ska betalas så snart varan når destinationslandet. Kontakta tullmyndigheten för att få exakt information.
Vem kan jag fråga om en viss klocka?
Säljaren besvarar gärna alla frågor om varans egenskaper, skick, tillgänglighet eller leveransomfattning. Klicka på knappen ”Kontakta säljaren” på erbjudandesidan för att ställa en fråga till säljaren.
Hur söker jag efter en klocka på Chrono24?
På Chrono24 hittar du den klocka du önskar enkelt och lätt via sökfältet. Sökresultaten erbjuder dessutom många olika filteralternativ.

Sökfält
Sökfältet är den enklaste och snabbaste vägen. Sökordet kompletteras automatiskt under pågående inmatning.

Sökresultat
Sökresultaten erbjuder olika filteralternativ. Du kan exempelvis filtrera efter tillverkare, modell, referens eller tillgänglighet. Sökresultaten kan dessutom sorteras efter relevans, pris eller publiceringsdatum.

Genom att klicka på Spara denna sökning kan du skapa en sökning för att erhålla information om nya annonser via e-post. Det filter du valt sparas automatiskt.
Hur hittar jag en viss klocka?

Använd sökfunktionen för bästa resultat när du vill hitta klockor på Chrono24. När du gjort en sökning står en mängd olika filter till ditt förfogande, som t.ex. ”Modell”, ”År” eller ”Pris”, för att ytterligare avgränsa dina sökresultat.

Du kan också spara en sökning och låta oss informera dig så fort din sökning ger nya träffar.

Vad måste jag tänka på vid köp från privatpersoner?
Om du vill köpa av en privat säljare är depositionstjänsten på Chrono24 det säkraste sättet att betala klockan. Då betalar du in dina pengar på ett klientmedelskonto, där de är i säkert förvar tills du fått din klocka. Chrono24:s team hjälper dig med råd och dåd om något inte fungerar enligt överenskommelse.

Om den privata säljaren inte erbjuder depositionstjänsten på Chrono24 rekommenderar vi ett personligt möte på en säker plats. Det säkraste sättet är ett slutförande i en etablerad klockhandlares butik. Där har respektive klockhandlare möjlighet att kontrollera klockan direkt. Möjliga alternativ är betalning via PayPal eller att använda en extern depositionstjänst. Observera att vi endast kan kontrollera privata säljare som erbjuder depositionstjänsten på Chrono24. Granska erbjudandet och villkoren noga innan du köper en klocka av en privat säljare.
Vad ska jag göra om jag vill lämna tillbaka varan?

Vid köp via Trusted Checkout: Om du vill använda dig av din rätt att lämna tillbaka en vara inom 14 dagar, måste du kontakta vårt supportteam per telefon (+1 646-887-3560) eller via e-post () inom 14 dagar från att varan levererats. Vi dokumenterar och bekräftar att din hävning av köpet kommit in i rätt tid och tar hand om all vidare handläggning.

Om du har betalat köpesumman direkt till handlaren eller en privat säljare, måste du kontakta denne direkt för att komma överens om hävningen. Observera att det inte finns någon lagstadgad ångerrätt vid köp från en privat säljare.

Vem står för kostnaderna för returförsändelsen?
Du står för de omedelbara kostnaderna för returförsändelsen. Tänk på att kostnaderna för frakten på grund av försäkringsskyddet kan uppgå till upp till 250 EUR.

Om du vill ange en avvikande leveransadress, skicka oss den fullständiga nya adressen via knappen ”Kontakta Chrono24”. Vi tar hand om allt annat.

Observera att du vid betalning med kreditkort får en återkoppling från systemet inom några få minuter. Om du inte får en betalningsbekräftelse eller till och med får ett felmeddelande kan detta ha följande orsaker:

1. Kontrollera om ditt kreditkort har registrerats för den så kallade 3D Secure-processen (VerifiedByVisa/MasterCard Secure Code). Vi rekommenderar att du vänder dig till din bank.

2. Vissa kreditkort har en utbetalningsgräns som du dock alltid kan öka genom ansökan hos din kreditkortsleverantör.

Tack för din betalning. På dina myChrono24-sidor under ”Köpa” kan du bekräfta din betalning med hjälp av knappen ”Ja, jag har betalat”.

Vi informerar dig självklart så snart betalningen har kommit in. Ignorera ytterligare meddelanden som uppmanar dig att göra betalningen. Dessa meddelanden genereras automatiskt och slutar så snart betalningen har inkommit.

OBS: Vid en överföring tar det 2–3 arbetsdagar tills betalningen inkommit.

När kommer klockan fram till mig?
Tillgänglighet och leveranstid anges på erbjudandesidan. Observera att dessa tidsperioder gäller från och med den tidpunkt betalningen kommit in. Säljaren besvarar gärna alla frågor om frakten. Klicka på knappen ”Kontakta säljaren” på erbjudandesidan för att ställa en fråga till säljaren.
Hur snabbt är varan tillgänglig?
Varor som erbjuds via Trusted Checkout är i regel tillgängliga genast eller inom kort. Exakta uppgifter hittar du på den aktuella erbjudandesidan.
Vilken fraktleverantör levererar varan?
Vanligtvis bestämmer handlaren vilken pakettjänst han eller hon vill använda för att skicka varan. Du kan se vilken pakettjänst som används på leveransbekräftelsen.
Kan jag följa statusen för min försändelse?
Vi informerar dig så fort varan har sänts och skickar i förekommande fall ett spårningsnummer till dig via e-post.
Är jag försäkrad mot transportskador eller stöld?
Trusted Checkout-beställningar skickas alltid med försäkring, såvida du inte har gjort någon avvikande överenskommelse med handlaren.
Till vilket värde är leveransen försäkrad?
Varan försäkras vanligtvis till sitt fulla värde vid frakt.
Vad ska jag göra om jag vill lämna tillbaka varan?

Vid köp via Trusted Checkout: Om du vill använda dig av din rätt att lämna tillbaka en vara inom 14 dagar, måste du kontakta vårt supportteam per telefon (+1 646-887-3560) eller via e-post () inom 14 dagar från att varan levererats. Vi dokumenterar och bekräftar att din hävning av köpet kommit in i rätt tid och tar hand om all vidare handläggning.

Om du har betalat köpesumman direkt till handlaren eller en privat säljare, måste du kontakta denne direkt för att komma överens om hävningen. Observera att det inte finns någon lagstadgad ångerrätt vid köp från en privat säljare.

Vad ska jag göra om jag vill lämna tillbaka varan?

Vid köp via Trusted Checkout: Om du vill använda dig av din rätt att lämna tillbaka en vara inom 14 dagar, måste du kontakta vårt supportteam per telefon (+1 646-887-3560) eller via e-post () inom 14 dagar från att varan levererats. Vi dokumenterar och bekräftar att din hävning av köpet kommit in i rätt tid och tar hand om all vidare handläggning.

Om du har betalat köpesumman direkt till handlaren eller en privat säljare, måste du kontakta denne direkt för att komma överens om hävningen. Observera att det inte finns någon lagstadgad ångerrätt vid köp från en privat säljare.

Tack för din betalning. På dina myChrono24-sidor under ”Köpa” kan du bekräfta din betalning med hjälp av knappen ”Ja, jag har betalat”.

Vi informerar dig självklart så snart betalningen har kommit in. Ignorera ytterligare meddelanden som uppmanar dig att göra betalningen. Dessa meddelanden genereras automatiskt och slutar så snart betalningen har inkommit.

OBS: Vid en överföring tar det 2–3 arbetsdagar tills betalningen inkommit.

När kommer klockan fram till mig?
Tillgänglighet och leveranstid anges på erbjudandesidan. Observera att dessa tidsperioder gäller från och med den tidpunkt betalningen kommit in. Säljaren besvarar gärna alla frågor om frakten. Klicka på knappen ”Kontakta säljaren” på erbjudandesidan för att ställa en fråga till säljaren.

Tack för din betalning. På dina myChrono24-sidor under ”Köpa” kan du bekräfta din betalning med hjälp av knappen ”Ja, jag har betalat”.

Vi informerar dig självklart så snart betalningen har kommit in. Ignorera ytterligare meddelanden som uppmanar dig att göra betalningen. Dessa meddelanden genereras automatiskt och slutar så snart betalningen har inkommit.

OBS: Vid en överföring tar det 2–3 arbetsdagar tills betalningen inkommit.

Vad kan jag göra om säljaren inte svarar mig?
Våra säljare ombedes besvara förfrågningar inom 5 arbetsdagar. Många säljare får dagligen ett stort antal förfrågningar, vilket i enskilda fall kan leda till förseningar. Du kan alltid försöka kontakta säljaren via telefon. Telefonnumret hittar du i de flesta fall på sidan med erbjudanden under ”säljare”.
Hur kontaktar jag handlaren direkt?
Vid frågor om varan kan du kontakta handlaren via dennes angivna kontaktuppgifter. Frågor om din Trusted Checkout-beställning besvaras gärna av vårt supportteam per telefon (+1 646-887-3560) eller per e-post ().
Vad ska jag göra om jag vill lämna tillbaka varan?

Vid köp via Trusted Checkout: Om du vill använda dig av din rätt att lämna tillbaka en vara inom 14 dagar, måste du kontakta vårt supportteam per telefon (+1 646-887-3560) eller via e-post () inom 14 dagar från att varan levererats. Vi dokumenterar och bekräftar att din hävning av köpet kommit in i rätt tid och tar hand om all vidare handläggning.

Om du har betalat köpesumman direkt till handlaren eller en privat säljare, måste du kontakta denne direkt för att komma överens om hävningen. Observera att det inte finns någon lagstadgad ångerrätt vid köp från en privat säljare.

När får jag mina pengar?

Vid betalning via depositionstjänsten

Efter att köparen har överfört köpesumman till klientmedelskontot förvaras pengarna tryggt fram tills att köparen mottagit den beställda varan och bekräftat detta för oss. Senast 7 dagar efter att köparen bekräftat leveransen godkänner vi utbetalningen. Utbetalningen kan också godkännas tidigare, såvida köparen accepterar detta.

Om din köpare betalar köpesumman direkt till dig, ska du kontakta köparen direkt. Vi rekommenderar dig att alltid sköta försäljningen via förskottsbetalning.

Jag kan inte hitta min annons. När släpps den på Chrono24?
Om du inte hittar din annons på Chrono24 kan detta ha följande orsaker:
  1. Den manuella kontrollen har inte ägt rum än. För alla Chrono24-användares säkerhet kontrollerar vi alla nya annonser manuellt. Denna kontroll utförs på vardagar men inte på helgen. Aktiveringen tar i regel en till tre arbetsdagar.
  2. Säkerhetsbilderna är inte korrekta. I detta fall har du fått ett e-postmeddelande med en uppmaning att uppdatera säkerhetsbilderna på dina myChrono24-sidor.
  3. Ditt användarkonto har ännu ej aktiverats. Kontrollera om du har klickat på länken i ditt aktiveringsmail och bekräftat ditt användarkonto.
  4. Din identitet har inte kontrollerats än. Tänk på att kontrollen av dina identitetshandlingar kan ta en till tre arbetsdagar i anspråk.
Hur mycket är min klocka värd?

Du kan mycket enkelt ta fram din klockas värde på Chrono24 – naturligtvis gratis. Välj helt enkelt din modell och tillståndet och vi jämför din klocka med 300 000 erbjudanden från hela världen. Därefter får du en prisrekommendation med vilken du uppnår bästa möjliga försäljningspris.
Till värderingen

Köper Chrono24 själva klockor?
Chrono24 är en onlinemarknadsplats som sammanför klockälskare från hela världen. Handeln äger därvid alltid rum mellan köpare och säljare. Av denna anledning varken köper, värderar eller kontrollerar vi några varor. Vi rekommenderar att du säljer din klocka via en privatannons.
Vad är ett referensnummer?
Referensnumret betecknar modellen resp. modellvarianten för klockan och kan bestå av flera siffror och bokstäver. För vissa tillverkare finns referensnumret graverat på boettens botten (inte att förväxla med boettnumret), på remkanten eller mer sällan på urtavlan. Referensnumret bör dock alltid finnas i pappren till klockan eller på kvittot. Om du inte kan hitta referensnumret, kan du söka på internet efter tillverkarens namn som finns på urtavlan sedan jämföra bilderna med din klocka. Denna snabba eftersökning brukar hjälpa i de flesta fall.
Hur kan jag skicka min klocka?
Chrono24 samarbetar för närvarande inte med någon fraktleverantör. Leta i förväg reda på en lokal fraktleverantör för värdetransporter. Vänd dig direkt till fraktleverantören för att ta reda på deras fraktvillkor. Se till att klockan är försäkrad över sitt fulla värde och att du skickar den med ett spårnings-ID. Mottagaren måste bekräfta mottagningen av paketet med sin underskrift. Vid en internationell retur bör du uttryckligen ange att paketet är en retur så att tullmyndigheterna inte tar ut importskatt på paketet.
Hur kan jag ändra min annons?

Du kan alltid redigera din annons på dina myChrono24-sidor (för närvarande endast på Chrono24:s hemsida). Välj då menypunkten ”Annonser” och klicka därefter under annonsen på ”Ändra annons”.

Om du vill redigera pris, tillverkare eller modell, vänd dig till oss via det nedanstående kontaktformuläret.

Vilka betalningssätt kan jag erbjuda när jag hittat en köpare?
Köparen betalar i regel via depositionstjänsten på Chrono24. Efter sin beställning betalar köparen in pengarna på ett säkert klientmedelskonto. Du skickar därefter klockan till köparen och får inköpspriset så snart klockan kommit fram till köparen.

I vissa fall kan det förekomma att en köpare inte kan utnyttja depositionstjänsten i sitt land. I sådana fall betalar köparen direkt till dig. För detta ändamål kan du meddela köparen en betalningsmetod som du bestämmer, t.ex. banköverföring eller PayPal. Chrono24 skickar sedan dina betalningsuppgifter till köparen.

Mer information om depositionstjänsten finns här.

Naturligtvis kan du även överlämna varan till köparen personligen. Vi rekommenderar att du då väljer en säker och övervakad plats, exempelvis en juvelerarbutik. Du kan även i detta fall välja depositionstjänsten som säker betalningsmetod.

Beakta även våra säkerhetstips.
Jag har inte sålt min klocka

Om du inte säljer din klocka inom 6 månader återbetalar vi annonsavgiften. Förutsättningarna för detta är att din klocka har funnits tillgänglig på Chrono24 i 6 månader och inte blivit såld, samt att den fortfarande är i din ägo. Som bevis skickar du efter utgången av de 6 månaderna 2 bilder av din klocka till oss där den är inställd på de klockslag som vi anger. Kontakta oss i detta fall vänligen via nedanstående kontaktformulär.

Observera att en återbetalning enligt våra allmänna affärsvillkor för privata säljare inte är möjlig om du redan har sålt din klocka på annat håll.

Min annons togs bort

För att hålla erbjudandena på Chrono24 aktuella, kontrollerar vi regelbundet via e-post om de utannonserade varorna fortfarande finns tillgängliga. Om du inte bekräftar din annons tas den bort automatiskt efter en vecka. Vi återaktiverar gärna din annons åt dig. Kontakta oss för detta ändamål vänligen via nedanstående kontaktformulär.

Du kan även enkelt administrera dina annonser på dina myChrono24-sidor. Där hittar du all information med detsamma.

Hur länge är min annons online?
Löptiden för din annons beror på erbjudandeformatet:
  1. Om du valt att betala försäljningsprovision vid lyckad försäljning på Chrono24 är din annons till att börja med online på Chrono24 i 3 månader. Under den här tiden får du inte erbjuda eller sälja varan någon annanstans. Om du inte har sålt din vara under den här tiden kan du förnya din annons ytterligare 3 månader eller ta bort den. För att ta bort annonsen behöver vi ett bevis på att varan fortfarande är i din ägo.
  2. Om du har betalat en annonsavgift i förväg för att publicera en annons ligger den online på Chrono24 i 6 månader. Efter den här tiden kan vi ta bort din annons, men vi är inte tvungna att göra det.
Hur fungerar pengarna-tillbaka-garantin?
Om du inte säljer din klocka inom 6 månader återbetalar vi annonsavgiften. Förutsättningarna för detta är att din klocka har funnits tillgänglig på Chrono24 i 6 månader och inte blivit såld, samt att den fortfarande är i din ägo. När de 6 månaderna har gått måste du därför bevisa att du fortfarande äger klockan inom 4 veckor.
Hur länge är min annons online?
Löptiden för din annons beror på erbjudandeformatet:
  1. Om du valt att betala försäljningsprovision vid lyckad försäljning på Chrono24 är din annons till att börja med online på Chrono24 i 3 månader. Under den här tiden får du inte erbjuda eller sälja varan någon annanstans. Om du inte har sålt din vara under den här tiden kan du förnya din annons ytterligare 3 månader eller ta bort den. För att ta bort annonsen behöver vi ett bevis på att varan fortfarande är i din ägo.
  2. Om du har betalat en annonsavgift i förväg för att publicera en annons ligger den online på Chrono24 i 6 månader. Efter den här tiden kan vi ta bort din annons, men vi är inte tvungna att göra det.
När kan jag ta bort min annons?
Hur och när du kan ta bort din annons beror på erbjudandeformatet:
  1. Om du valt att betala försäljningsprovision vid lyckad försäljning på Chrono24 kan du inom löptiden be om att få ta bort din annons av följande skäl:
    • Varan har sålts
    • Varan har skadats eller förstörts
    • Varan har stulits
    • Andra skäl utan egen förskyllan
    Efter löptidens slut kan din annons tas bort. För att göra det behöver vi ibland ett bevis på att varan fortfarande är i din ägo.
  2. Om du har betalat en annonsavgift i förväg för att publicera annonsen kan du alltid ta bort den.
Hur skapar jag en annons på Chrono24?

Det är lätt att skapa en annons på Chrono24 med hjälp av annonsguiden. Det enda du behöver är din klockas referensnummer. Du kan också välja din modell manuellt. Klicka då på ”Fortsätt utan referensnummer”. Mer information hittar du här: Sälj din klocka på Chrono24

Hur fungerar försäljningen exakt?
Du säljer säkert via depositionstjänsten på Chrono24. Det innebär att du inte skickar iväg din klocka förrän köparen har överfört inköpspriset till ett klientmedelskonto. Så snart varan har nått köparen betalas inköpspriset till dig.

I vissa fall kan det förekomma att en köpare inte kan utnyttja depositionstjänsten i sitt land. I sådana fall betalar köparen direkt till dig. För detta ändamål meddelar du köparen en betalningsmetod som du bestämmer, t.ex. banköverföring eller PayPal.

Mer information om försäljning via depositionstjänsten finns här.
Hur fungerar pengarna-tillbaka-garantin?
Om du inte säljer din klocka inom 6 månader återbetalar vi annonsavgiften. Förutsättningarna för detta är att din klocka har funnits tillgänglig på Chrono24 i 6 månader och inte blivit såld, samt att den fortfarande är i din ägo. När de 6 månaderna har gått måste du därför bevisa att du fortfarande äger klockan inom 4 veckor.
Hur lägger jag upp mina annonser?
Antingen lägger du upp dina klockor själv eller så importerar du uppgifterna från din hemsida.

På försäljarsidan skapar du dina annonser själv. Fyll för detta ändamål i formuläret Ny annons. Vårt frågeformulär hjälper dig att snabbt göra en komplett beskrivning av din klocka. Beroende på vilket paket du har valt kan du lägga upp mellan 6 och 16 bilder med varje annons.

Du kan importera uppgifter från din hemsida om du har minst 25 annonser och PRO-Listing. Härvid importeras uppgifterna helt automatiskt från din hemsida och uppdateras dagligen.
Hur registrerar jag mig som yrkesmässig säljare?
Du registrerar dig som yrkesmässig säljare på Chrono24 med ett fåtal steg:
  1. Ange personuppgifter
  2. Ange betalningsinformation (kreditkort, i Tyskland även SEPA-direktdebitering)
  3. Skicka in verifieringsdokument
Därefter kan du redan ladda upp dina första annonser. Innan dina annonser publiceras måste ditt säljarkonto dock godkännas av Chrono24. Observera att detta sker först efter att dina uppgifter och handlingar har kontrollerats. För detta ändamål behöver vi kopior av följande dokument, antingen via dokumentuppladdning, e-post, fax eller post:
  • Utdrag från handelsregister eller företagets registreringsbevis
  • Adressbevis i form av telefonräkning, elräkning eller liknande.
Använd den 30 dagar långa kostnadsfria provperioden för att testa Chrono24 ordentligt.

Vi ber om din förståelse för att det är svårt för oss att klassificera förfrågningar via den här menypunkten. Det kan därför hända att reaktionstiden blir längre.

För att vi snabbt ska kunna hjälpa dig, kontrollera om ditt ärende passar bättre till en annan menypunkt.

Vad kul att du är intresserad!
Du kan nå oss direkt via knappen ”Kontakta Chrono24”.
Har du redan besökt vår jobbsida? Här kommer du till de aktuella platsannonserna:
https://about.chrono24.com/jobs/

Kontakta Chrono24

Obligatoriskt fält

Ta reda på mer

Ta reda på mer

Hitta svar på de vanligaste frågorna om Chrono24.

Se de vanligaste frågorna

Lär känna oss

Lär känna oss

Ta en titt bakom kulisserna och få reda på mer om Chrono24.

Läs mer

Har du frågor?
Vi hjälper dig gärna.

+1 646-887-3560

Kontakt