Har du frågor?
Vi hjälper dig gärna.

Hur beställer jag en klocka?

För att beställa en klocka klickar du på den gröna knappen ”Köp” på annonssidan. Såvida det inte redan har skett uppmanas du att logga in eller att skapa ett användarkonto. Sedan anger du din leveransadress. Under ”Kostnadsöversikt” ser du totalpriset för din beställning inklusive fraktkostnader. Tänk på att det eventuellt kan tillkomma importskatt på detta totalpris.

Upplysning: Innan du gör en internationell beställning är det viktigt att du skaffar information om de införselregler som gäller i ditt land hos den behöriga tullmyndigheten.

Du har följande alternativ för att betala din nya klocka:

  • Betalning via avgiftsfria Trusted Checkout

    Du betalar in dina pengar på ett klientmedelskonto, där de är i säkert förvar tills du fått din klocka. Du kan då antingen betala med kreditkort (VISA eller Mastercard) eller via banköverföring. Chrono24:s team hjälper dig alltid med råd och dåd och ser till att köpet går smidigt.

    Ange din leveransadress. Läs och godkänn sedan de allmänna försäljningsvillkoren. Klicka därefter på ”Beställ med betalningsskyldighet” för att slutföra beställningen.

    Ta reda på mer om Trusted Checkout: https://www.chrono24.com/info/checkout.htm

  • Betala köpesumman direkt till säljaren

    Härigenom avstår du från den avgiftsfria depositionstjänsten på Chrono24. Du överför köpesumman direkt till handlaren. Betalning med kreditkort är inte möjligt.

    Ange din leveransadress. Läs och godkänn sedan de allmänna försäljningsvillkoren. Klicka därefter på ”Beställ med betalningsskyldighet” för att fullborda beställningen. Du får betalningsinformationen via e-post så snart säljaren har behandlat din beställning. Säljaren skickar iväg varan när din betalning har inkommit.

  • Beställning av en privat säljare

    Om du vill köpa av en privat säljare är depositionstjänsten på Chrono24 det säkraste sättet att betala klockan. Då betalar du in dina pengar på ett klientmedelskonto, där de är i säkert förvar tills du fått din klocka.

    Mer information hittar du här: Sälj klocka privat

Du får betalningsinformationen via e-post så snart säljaren har behandlat din beställning. Säljaren skickar iväg varan när din betalning har inkommit.

Hur söker jag efter en klocka på Chrono24?
På Chrono24 hittar du lätt den klocka du vill ha via sökfältet. Du kan även filtrera sökresultaten på flera olika sätt.

Sökfält
Sökfältet är det enklaste sättet att hitta en klocka, eftersom du får olika förslag helt automatiskt medan du skriver in din sökning.

Sidan med sökresultaten
Du kan filtrera sökresultaten på flera olika sätt: Du kan till exempel filtrera efter märke, modell, referensnummer eller tillgänglighet. Du kan även sortera sökresultaten efter pris, publiceringsdatum, relevans eller popularitet.

Klicka på Spara denna sökning om du vill skapa ett sökuppdrag, så får du information om nya annonser via e-post. De filter du valt sparas automatiskt när du gör det.
Hur filtrerar jag sökresultaten för att hitta specifika annonser?
När du har gjort en sökning efter en viss vara i sökfältet, kan du förfina din sökning genom att filtrera sökresultaten. Du kan till exempel filtrera sökresultaten efter märke, modell, skick eller material. Klicka på mer så visas fler filtreringsalternativ. Du kan välja många alternativ inom varje filtreringskategori. Om du vill avaktivera ett filter tar du bara bort markeringen vid det filtret.

Du kan sortera sökresultaten via menyfältet längst upp till höger på listan: Du kan sortera efter pris, publiceringsdatum, relevans eller popularitet. Du kan ställa in vilken sortering som ska vara standard under Inställningar på dina myChrono24-sidor.
Måste jag registrera mig på Chrono24 före köpet?
Ja. På så vis kan vi hjälpa dig på bästa sätt om några frågor uppstår och ge dig aktuell information om din beställning.
Annonsen kommer från utlandet. Vad måste jag tänka på när jag köper och vilka avgifter måste betalas?
Priset visas i annonsen precis som säljaren har satt det. Det kan därför hända att extra kostnader som tullavgifter, skatter, frakt- och försäkringskostnader tillkommer.

Kontakta klockans säljare för att få reda på det exakta priset och de kostnader som ingår. Säljaren kan också tala om för dig om fraktbolaget tar hand om tullformaliteterna. Kontakta din lokala tullmyndighet för information om de regler som gäller i ditt land.

Inom den Europeiska unionen är köp av klockor tullfria. Vid import från tredje land till EU, exempelvis från USA, tillkommer en mindre tullavgift och importmomsen till priset. Kontakta tullmyndigheten för mer utförlig information.
Hur kan jag förhandla med handlaren?

Många säljare accepterar prisförslag. Klicka på knappen ”Föreslå pris” på annonssidan för att föreslå ett pris för säljaren. Ange därefter ditt prisförslag och din leveransadress. Läs och godkänn de allmänna försäljningsvillkoren och klicka på ”Skicka prisförslag”. Säljaren kontrollerar ditt förslag och hör av sig till dig.

Om säljaren av princip inte accepterar några prisförslag är denna funktion inte tillgänglig för dig.

Vilka priskomponenter ingår i en klockas försäljningspris?
Försäljningspriset på en klocka består av följande komponenter. För det första ingår förstås priset på själva klockan. För det andra kan kostnader tillkomma för förpackning, försäkring, frakt eller moms och importmoms. Beroende på om du beställer din klocka hos en säljare i ditt hemland eller i utlandet blir tilläggskostnaderna olika höga. Kontakta säljaren för mer detaljerad information.
Annonsen kommer från utlandet. Vad måste jag tänka på när jag köper och vilka avgifter måste betalas?
Priset visas i annonsen precis som säljaren har satt det. Det kan därför hända att extra kostnader som tullavgifter, skatter, frakt- och försäkringskostnader tillkommer.

Kontakta klockans säljare för att få reda på det exakta priset och de kostnader som ingår. Säljaren kan också tala om för dig om fraktbolaget tar hand om tullformaliteterna. Kontakta din lokala tullmyndighet för information om de regler som gäller i ditt land.

Inom den Europeiska unionen är köp av klockor tullfria. Vid import från tredje land till EU, exempelvis från USA, tillkommer en mindre tullavgift och importmomsen till priset. Kontakta tullmyndigheten för mer utförlig information.
Hur kan jag betala?

Betalning via avgiftsfria Trusted Checkout

Med Trusted Checkout kan du antingen betala med kreditkort (VISA eller Mastercard) eller via banköverföring. Betalningsuppgifterna får du i anslutning till din beställning. Tyvärr är betalning via PayPal för närvarande inte möjligt.

Ta reda på mer om Trusted Checkout: https://www.chrono24.se/about-us.htm

Betala köpesumman direkt till säljaren

Om du vill betala köpesumman direkt till handlaren kan du göra detta via överföring. Betalning med kreditkort är inte möjligt.

Beställning av en privat säljare

Om du vill köpa av en privat säljare är depositionstjänsten på Chrono24 det säkraste sättet att betala klockan. Då betalar du in dina pengar på ett klientmedelskonto, där de är i säkert förvar tills du fått din klocka. Mer information hittar du här: Sälj klocka privat

Observera: Före din internationella beställning ska du ovillkorligen inhämta information om de gällande införselreglerna i ditt land hos behörig tullmyndighet.

Är det säkert att betala via PayPal eller kreditkort?
Vi rekommenderar att du väljer att betala säkert via depositionstjänsten på Chrono24. Om du betalar med kreditkort eller via PayPal bör du tänka på följande:

Du kan själv höja säkerheten när du handlar med kreditkort på nätet genom att följa vissa säkerhetsregler. Se till att du använder en krypterad anslutning. En krypterad anslutning känns igen på beteckningen https och på hänglåset uppe i webbläsarens adressfält. Kontrollera dina kreditkortsutdrag med jämna mellanrum. Många kreditkortsföretag har en zero-liability-policy, som dock inte gäller för oaktsamhet. Det betyder att kunden ska hållas helt skadelös för obehöriga transaktioner. Om betalningar som inte auktoriserats genomförs med ditt kreditkort måste du så snabbt som möjligt kontakta ditt kreditkortsföretag. För mer detaljerad information om villkoren för att köpa via PayPal är det bäst att du kontaktar PayPal direkt. Tänk dessutom på att om du använder alternativet att föra över pengar till ”vänner och familj”, så skyddas du inte av PayPals köpskydd och vi kan inte hjälpa dig i sådana fall.
Säljaren erbjuder endast förskottsbetalning via banköverföring som betalningssätt. Kan man lita på detta?
Vår allmänna rekommendation är att köpa via Chrono24:s klientmedelskonto. Om det inte skulle vara möjligt bör du tänka på följande:

Vi lägger stort värde vid att de handlare som är listade på Chrono24 är pålitliga. Varje handlare kontrolleras grundligt när de registrerar sig på Chrono24, för att vi ska kunna styrka deras identitet och försäkra oss om att de är seriösa. Bland annat kontrolleras deras företags registreringsbevis och deras referenser från andra handlare. Det innebär att man absolut kan lita på professionella handlare som erbjuder förskottsbetalning via banköverföring. Ett annat alternativ är att man träffas personligen på en säker plats för att överlämna klockan mot kontant betalning. Men märk väl att Chrono24 inte tar något ansvar för köpet.

Om du köper av en privat säljare så är förskottsbetalning via banköverföring inte en säker betalningsmetod. Om en privat säljare insisterar på förskottsbetalning och du tvunget vill köpa klockan, bör du för din egen säkerhets skull kontrollera säljarens och erbjudandets trovärdighet. Du kan exempelvis begära referenser eller fler bilder på klockan eller bilder på personliga dokument. Andra alternativ till förskottsbetalning är att träffas personligen på en säker plats för kontant betalning eller att använda någon seriös depositionstjänst. Om du är osäker på om säljaren är pålitlig bör du hellre avstå från köpet.

Många säljare erbjuder köp via Chrono24. Du betalar då in dina pengar på ett klientmedelskonto, där de är i säkert förvar tills du fått din klocka. Chrono24:s team hjälper dig alltid med råd och dåd och ser till att köpet går smidigt. Mer information om köp via Chrono24 hittar du här:

Vilka returvillkor gäller?

Vid en beställning via Trusted Checkout har du alltid 14 dagars returrätt. Om du betalar köpesumman direkt till handlaren, var god informera dig om dennes returvillkor i förväg.

Vid köp från en privatperson bortfaller den lagliga returrätten. Du kan dock lämna ett klagomål till Chrono24 inom 7 dagar efter att du mottagit klockan.

Vem står för kostnaderna för returförsändelsen?
Om du utövar din ångerrätt får du själv stå för de direkta kostnaderna för returförsändelsen. Tänk på att kostnaderna för frakten på grund av försäkringsskyddet kan uppnå upp till 250 EUR.
Vad måste jag göra om jag vill returnera en vara?
Följande gäller för köp via Trusted Checkout: Om du vill använda dig av din ångerrätt ska du omgående kontakta vårt supportteam per telefon (+49 721 96693-920) eller e-post (withdraw@chrono24.com). Vi dokumenterar och bekräftar att din hävning av köpet kommit in i tid och tar hand om all vidare handläggning.

Om du har betalat köpesumman direkt till handlaren eller en privat säljare, ska du kontakta denne direkt och meddela att du vill utnyttja din ångerrätt.

Observera att det inte finns någon lagstadgad retur- eller ångerrätt vid köp från en privat säljare.
Vad är Trusted Checkout?

Trusted Checkout är den säkraste vägen till din drömklocka. Du betalar in dina pengar på ett klientmedelskonto, där de är i säkert förvar tills du fått din klocka. Först då betalas pengarna ut till säljaren. Chrono24:s team hjälper dig alltid med råd och dåd och ser till att köpet går smidigt.

Ta reda på mer om Trusted Checkout: https://www.chrono24.se/about-us.htm

Vad kostar Trusted Checkout?
Trusted Checkout-tjänsten är i vanliga fall gratis för dig.

Det är bara om du betalar med ett kort från American Express (Amex) som vi tar en extra avgift, eftersom det betalningssättet är förknippat med höga kostnader för oss. Hur hög den individuella avgiften blir får du se i god tid under köpprocessen när du väljer mellan de tillgängliga betalningssätten.
Har jag särskilda garantianspråk om jag köper via Trusted Checkout?
Om du köper via Trusted Checkout gäller de lagstadgade garantibestämmelserna. En utökning av garantianspråken sker inte.
När går det att köpa via Trusted Checkout?
Trusted Checkout-annonser känns igen på sökresultatens och annonssidornas gröna Trusted Checkout-symbol.
Vad måste jag tänka på när jag köper av en privat säljare?
Om du köper av en privat säljare är depositionstjänsten på Chrono24 det säkraste sättet att betala din klocka på. Du betalar då in pengarna på ett klientmedelskonto, där de är i säkert förvar tills du fått klockan. Chrono24:s team hjälper dig med råd och dåd om något inte fungerar enligt vad ni kommit överens om.

Om den privata säljaren inte erbjuder depositionstjänsten på Chrono24 rekommenderar vi ett personligt möte på en säker plats. Det säkraste sättet är att genomföra köpet direkt i en etablerad klockhandlares butik, där klockhandlaren kan kontrollera klockan direkt på plats. Andra alternativ är att betala via PayPal eller att använda en extern depositionstjänst.
Kontrollerar Chrono24 handlarna?
I samband med registreringen på Chrono24 kontrolleras varje handlare noggrant när det gäller identitet och seriositet. Detta omfattar bland annat information som näringstillstånd och referenser från andra handlare. Feedback från kunder inverkar också kontinuerligt på omdömet.
Vad säger Trusted Seller-sigillet om en handlare?
Alla handlare som registrerar sig på Chrono24 kontrolleras grundligt, så att vi kan styrka deras identitet och försäkra oss om att de är seriösa. Trusted Seller-sigillet tilldelas endast handlare som enligt Chrono24:s och användarnas erfarenheter utmärker sig genom särskild tillförlitlighet och trovärdighet.

En Trusted Seller är en professionell klockhandlare som åtagit sig att uppfylla vissa villkor. I dessa villkor ingår bland annat att

  • alla de uppgifter som lämnats på plattformen och till Chrono24 om hans/hennes person och företag är sanningsenliga
  • han/hon endast handlar med originalvaror från pålitliga källor
  • han/hon uppger skicket på sina varor sanningsenligt och påvisar eventuella brister i ord och bild
  • han/hon i normala fall svarar på kundförfrågningar som skickats med e-post via Chrono24 inom 5 arbetsdagar.

Viktigast av allt är alltid att affärerna genomförs ärligt och korrekt. Om det skulle uppstå en tvist kommer handlaren och kunden tillsammans försöka hitta en lösning som är tillfredsställande för båda parter. Om en handlare bryter mot ett eller flera av dessa villkor kan det leda till att Trusted Seller-sigillet dras in tillfälligt eller permanent, eller – vid allvarliga överträdelser – till att Chrono24-medlemsskapet dras in.
Varifrån kommer rekommendationerna om handlare?
Klockhandlare kan rekommendera andra handlare åt användarna på Chrono24. De kan högst göra 10 rekommendationer. Men endast Trusted Seller kan både rekommendera andra handlare och själva rekommenderas.
Vad innebär äkthetsgarantin?
På Chrono24 gäller den ovillkorliga principen att handlare inte får erbjuda några kopior eller förfalskningar. Varje handlare är skyldig att noga kontrollera klockans äkthet före försäljning och ange avvikelser från det ursprungliga leveranstillståndet i beskrivningen. Mer detaljer hittar du i våra villkor för äkthetsgarantin.
Hur upptäcker jag en förfalskning?
På Chrono24 gäller undantagslöst att handlare inte får erbjuda några kopior eller förfalskningar. Vi kontrollerar alla professionella handlare och de flesta av dem har sålt sina lyxklockor på Chrono24 i många år utan några problem. Vårt Trusted Seller-sigill är ett ytterligare tecken på att en handlare är seriös. Om en handlare bevisligen erbjuder en kopia, så stänger vi av den handlaren direkt.

Innan du köper din favoritklocka bör du ta reda på dess faktiska marknadsvärde, för att vara på den säkra sidan. Klockor av märken som Rolex, Breitling eller något annat lyxmärke säljs vanligtvis inte för några tusenlappar. Rent allmänt gäller följande: Om ett erbjudande låter för bra för att vara sant eller om du börjar misstänka att klockan inte är äkta, så är det bättre att du avstår från att köpa klockan. Berätta för oss om dina misstankar i stället via länken ”Rapportera misstänkt annons" som finns i varje annons.

Men tänk på att äkta märkesklockor ibland repareras med reservdelar som inte helt perfekt motsvarar originaldelarna som fanns i modellen från början. Ibland händer det att reservdelarna saknas, särskilt till vintageklockor. I sådana fall är handlaren skyldig att påpeka att delarna har bytts ut.
Hur kan jag rapportera att jag tvivlar på att en vara är äkta?
Du kan rapportera en misstänkt vara direkt i annonsen. Länken Rapportera misstänkt annons hittar du i varje annons under avsnittet ”Detaljer”. Beskriv vad som gör dig misstänksam så detaljerat som möjligt. Vi kommer sedan att granska din anmälan och vidta lämpliga åtgärder om så behövs.
Vilken säkerhet får jag genom en klockgaranti?
Ett garantiåtagande är en frivillig, extra tjänst som handlaren eller tillverkaren kan erbjuda och som garanterar ovillkorlig ersättning. Garantiskyddet omfattar vanligtvis hela klockans eller vissa delars funktionsduglighet under en tidsperiod som definieras på förhand.

Även online-handlare lämnar delvis garantier på vissa tjänster. Börja med att ta reda på vilka garantier som lämnas av handlaren och hur länge de är giltiga. Kontrollera efter köpet att datumet finns på garantikortet och att det har stämplats eller undertecknats, och att kvittot stämmer överens med garantikortet. Annars kan det hända att garantikortet inte godkänns.
Vad innebär köparskyddet?

Med Chrono24:s köparskydd står du i centrum även efter din beställning via Chrono24: I det sällsynta fallet att något inte går som planerat kan du lita på vår support. Vi hjälper dig att tillsammans med handlaren hitta en tillfredsställande lösning. Kontakta oss senast 14 dagar efter mottagen leverans (support@chrono24.com).

Mer information om köparskyddet hittar du här: Chrono24:s köparskydd

Vad måste jag göra om jag vill returnera en vara?
Följande gäller för köp via Trusted Checkout: Om du vill använda dig av din ångerrätt ska du omgående kontakta vårt supportteam per telefon (+49 721 96693-920) eller e-post (withdraw@chrono24.com). Vi dokumenterar och bekräftar att din hävning av köpet kommit in i tid och tar hand om all vidare handläggning.

Om du har betalat köpesumman direkt till handlaren eller en privat säljare, ska du kontakta denne direkt och meddela att du vill utnyttja din ångerrätt.

Observera att det inte finns någon lagstadgad retur- eller ångerrätt vid köp från en privat säljare.
Vilken säkerhet får jag genom en klockgaranti?
Ett garantiåtagande är en frivillig, extra tjänst som handlaren eller tillverkaren kan erbjuda och som garanterar ovillkorlig ersättning. Garantiskyddet omfattar vanligtvis hela klockans eller vissa delars funktionsduglighet under en tidsperiod som definieras på förhand.

Även online-handlare lämnar delvis garantier på vissa tjänster. Börja med att ta reda på vilka garantier som lämnas av handlaren och hur länge de är giltiga. Kontrollera efter köpet att datumet finns på garantikortet och att det har stämplats eller undertecknats, och att kvittot stämmer överens med garantikortet. Annars kan det hända att garantikortet inte godkänns.
Var och hur kan jag betala de tullavgifter och den importmoms som tillkommer?
Avgifterna och momsen tas ut av de behöriga tullmyndigheterna och ska betalas så snart varan når destinationslandet. I de flesta fallen betalar du de tillkommande avgifterna och momsen vid leveransen direkt till fraktbolaget.
Annonsen kommer från utlandet. Vad måste jag tänka på när jag köper och vilka avgifter måste betalas?
Priset visas i annonsen precis som säljaren har satt det. Det kan därför hända att extra kostnader som tullavgifter, skatter, frakt- och försäkringskostnader tillkommer.

Kontakta klockans säljare för att få reda på det exakta priset och de kostnader som ingår. Säljaren kan också tala om för dig om fraktbolaget tar hand om tullformaliteterna. Kontakta din lokala tullmyndighet för information om de regler som gäller i ditt land.

Inom den Europeiska unionen är köp av klockor tullfria. Vid import från tredje land till EU, exempelvis från USA, tillkommer en mindre tullavgift och importmomsen till priset. Kontakta tullmyndigheten för mer utförlig information.
Vad är tullavgifter och importmoms?
När du importerar en vara till ditt land, kan tullavgifter och importmoms tillkomma. Dessa tas ut av de behöriga tullmyndigheterna och ska betalas så snart varan når destinationslandet. Kontakta tullmyndigheten för mer utförlig information.
Vem kan jag fråga om en viss klocka?
Säljaren besvarar gärna alla frågor om varans egenskaper, skick, tillgänglighet eller leveransomfattning. Klicka på knappen ”Kontakta säljaren” på annonssidan för att ställa en fråga till säljaren.
Hur söker jag efter en klocka på Chrono24?
På Chrono24 hittar du lätt den klocka du vill ha via sökfältet. Du kan även filtrera sökresultaten på flera olika sätt.

Sökfält
Sökfältet är det enklaste sättet att hitta en klocka, eftersom du får olika förslag helt automatiskt medan du skriver in din sökning.

Sidan med sökresultaten
Du kan filtrera sökresultaten på flera olika sätt: Du kan till exempel filtrera efter märke, modell, referensnummer eller tillgänglighet. Du kan även sortera sökresultaten efter pris, publiceringsdatum, relevans eller popularitet.

Klicka på Spara denna sökning om du vill skapa ett sökuppdrag, så får du information om nya annonser via e-post. De filter du valt sparas automatiskt när du gör det.
I vilken utsträckning kontrollerar Chrono24 de listade handlarna?
Varje handlare kontrolleras grundligt när de registrerar sig på Chrono24, för att vi ska kunna styrka deras identitet och försäkra oss om att de är seriösa. Bland annat kontrolleras deras företags registreringsbevis och deras referenser från andra handlare. Vi tar även hänsyn till kundernas feedback när vi gör vår bedömning.
Vad ska jag göra om säljaren inte svarar på min förfrågan?
Det kan bero på en rad olika saker om säljaren inte svarar direkt på din förfrågan. Chrono24 är en internationell webbplattform med säljare från flera olika länder. Många handlare har stängt under helgdagarna och semestertiderna i deras länder. Det kan också hända att en förfrågan besvaras lite senare än vanligt om efterfrågan plötsligt stiger. Tänk på att du måste kontakta säljaren på något av de språk som listas bredvid kontaktformuläret och att säljaren måste få lite tid på sig att svara på ditt meddelande.
Vad betyder tekniska termer som repetition eller kronograf?
Förklaringar av de viktigaste tekniska termerna hittar du i vårt klocklexikon.
Hur hittar jag en viss klocka?

Använd sökfunktionen för bästa resultat när du vill hitta klockor på Chrono24. När du gjort en sökning står en mängd olika filter till ditt förfogande, som t.ex. ”Modell”, ”År” eller ”Pris”, för att ytterligare avgränsa dina sökresultat.

Du kan också spara en sökning och låta oss informera dig så fort din sökning ger nya träffar.

Hur gör jag för att redigera eller radera en sparad sökning?
På dina myChrono24-sidor hittar du en översikt över dina sparade sökningar under Sparade sökningar. Här kan du titta på aktuella sökresultat till de enskilda sökningarna, radera sökningar eller aktivera och deaktivera meddelanden om de olika sökuppdragen. Genom att klicka på Redigera kan du byta namn på en viss sökning.
Hur gör jag för att titta på eller redigera min kom-ihåg-lista?
Under rubriken ”Kom-ihåg-lista” i menyn på dina myChrono24-sidor hittar du alla annonser du sparat, så att du snabbt kan hitta dem igen. Genom att klicka på hjärtat uppe till höger i annonsen lägger du till annonsen i din kom-ihåg-lista. Om du klickar på hjärtat en gång till så tas annonsen bort från din kom-ihåg-lista. Om någon av annonserna inte längre är tillgänglig, så kan du inte öppna den längre.
Vad måste jag tänka på när jag köper av en privat säljare?
Om du köper av en privat säljare är depositionstjänsten på Chrono24 det säkraste sättet att betala din klocka på. Du betalar då in pengarna på ett klientmedelskonto, där de är i säkert förvar tills du fått klockan. Chrono24:s team hjälper dig med råd och dåd om något inte fungerar enligt vad ni kommit överens om.

Om den privata säljaren inte erbjuder depositionstjänsten på Chrono24 rekommenderar vi ett personligt möte på en säker plats. Det säkraste sättet är att genomföra köpet direkt i en etablerad klockhandlares butik, där klockhandlaren kan kontrollera klockan direkt på plats. Andra alternativ är att betala via PayPal eller att använda en extern depositionstjänst.
Vad måste jag göra om jag vill returnera en vara?
Följande gäller för köp via Trusted Checkout: Om du vill använda dig av din ångerrätt ska du omgående kontakta vårt supportteam per telefon (+49 721 96693-920) eller e-post (withdraw@chrono24.com). Vi dokumenterar och bekräftar att din hävning av köpet kommit in i tid och tar hand om all vidare handläggning.

Om du har betalat köpesumman direkt till handlaren eller en privat säljare, ska du kontakta denne direkt och meddela att du vill utnyttja din ångerrätt.

Observera att det inte finns någon lagstadgad retur- eller ångerrätt vid köp från en privat säljare.
Vem står för kostnaderna för returförsändelsen?
Om du utövar din ångerrätt får du själv stå för de direkta kostnaderna för returförsändelsen. Tänk på att kostnaderna för frakten på grund av försäkringsskyddet kan uppnå upp till 250 EUR.

Om du vill ange en avvikande leveransadress, skicka oss den fullständiga nya adressen via knappen ”Kontakta Chrono24”. Vi tar hand om allt annat.

Observera att du vid betalning med kreditkort får en återkoppling från systemet inom några få minuter. Om du inte får en betalningsbekräftelse eller till och med får ett felmeddelande kan detta ha följande orsaker:

1. Kontrollera om ditt kreditkort har registrerats för den så kallade 3D Secure-processen (VerifiedByVisa/Mastercard Secure Code). Vi rekommenderar att du vänder dig till din bank.

2. Vissa kreditkort har en utbetalningsgräns som du dock alltid kan öka genom ansökan hos din kreditkortsleverantör.

Tack för din betalning. På dina myChrono24-sidor under ”Köpa” kan du bekräfta din betalning med hjälp av knappen ”Ja, jag har betalat”.

Vi informerar dig självklart så snart betalningen har kommit in. Ignorera ytterligare meddelanden som uppmanar dig att göra betalningen. Dessa meddelanden genereras automatiskt och slutar så snart betalningen har inkommit.

OBS: Vid en överföring tar det 2–3 arbetsdagar tills betalningen inkommit.

När kommer klockan fram till mig?
Tillgänglighet och leveranstid anges på annonssidan. Observera att dessa tidsperioder gäller från och med den tidpunkt betalningen inkommit. Säljaren besvarar gärna alla frågor om frakten. Klicka på knappen ”Kontakta säljaren” på annonssidan för att ställa en fråga till säljaren.
Hur snabbt är varan tillgänglig?
Varorna är i regel tillgängliga genast eller inom kort. Exakt information hittar du på själva annonssidan.
Vilket fraktbolag levererar varan?
Vanligtvis bestämmer handlaren vilket fraktbolag han eller hon vill använda för att skicka varan. På leveransbekräftelsen kan du se vilket fraktbolag som används.
Kan jag spåra min försändelse?
Vi informerar dig så snart varan har skickats och om det finns något spårnings-ID så får du det av oss i ett e-postmeddelande.
Är jag försäkrad mot transportskador eller stöld?
Beställningar som du betalat med Trusted Checkout skickas alltid med försäkring, om du inte har kommit överens om något annat med handlaren.
Upp till vilket värde är leveransen försäkrad?
Varan försäkras till sitt fulla värde vid frakt.
Vad måste jag göra om jag vill returnera en vara?
Följande gäller för köp via Trusted Checkout: Om du vill använda dig av din ångerrätt ska du omgående kontakta vårt supportteam per telefon (+49 721 96693-920) eller e-post (withdraw@chrono24.com). Vi dokumenterar och bekräftar att din hävning av köpet kommit in i tid och tar hand om all vidare handläggning.

Om du har betalat köpesumman direkt till handlaren eller en privat säljare, ska du kontakta denne direkt och meddela att du vill utnyttja din ångerrätt.

Observera att det inte finns någon lagstadgad retur- eller ångerrätt vid köp från en privat säljare.
Vad måste jag göra om jag vill returnera en vara?
Följande gäller för köp via Trusted Checkout: Om du vill använda dig av din ångerrätt ska du omgående kontakta vårt supportteam per telefon (+49 721 96693-920) eller e-post (withdraw@chrono24.com). Vi dokumenterar och bekräftar att din hävning av köpet kommit in i tid och tar hand om all vidare handläggning.

Om du har betalat köpesumman direkt till handlaren eller en privat säljare, ska du kontakta denne direkt och meddela att du vill utnyttja din ångerrätt.

Observera att det inte finns någon lagstadgad retur- eller ångerrätt vid köp från en privat säljare.

Tack för din betalning. På dina myChrono24-sidor under ”Köpa” kan du bekräfta din betalning med hjälp av knappen ”Ja, jag har betalat”.

Vi informerar dig självklart så snart betalningen har kommit in. Ignorera ytterligare meddelanden som uppmanar dig att göra betalningen. Dessa meddelanden genereras automatiskt och slutar så snart betalningen har inkommit.

OBS: Vid en överföring tar det 2–3 arbetsdagar tills betalningen inkommit.

När kommer klockan fram till mig?
Tillgänglighet och leveranstid anges på annonssidan. Observera att dessa tidsperioder gäller från och med den tidpunkt betalningen inkommit. Säljaren besvarar gärna alla frågor om frakten. Klicka på knappen ”Kontakta säljaren” på annonssidan för att ställa en fråga till säljaren.

Om du vill ange en avvikande leveransadress, skicka oss den fullständiga nya adressen via knappen ”Kontakta Chrono24”. Vi tar hand om allt annat.

Tack för din betalning. På dina myChrono24-sidor under ”Köpa” kan du bekräfta din betalning med hjälp av knappen ”Ja, jag har betalat”.

Vi informerar dig självklart så snart betalningen har kommit in. Ignorera ytterligare meddelanden som uppmanar dig att göra betalningen. Dessa meddelanden genereras automatiskt och slutar så snart betalningen har inkommit.

OBS: Vid en överföring tar det 2–3 arbetsdagar tills betalningen inkommit.

Vad kan jag göra om säljaren inte svarar mig?
Våra säljare ombedes besvara förfrågningar inom fem arbetsdagar. Många säljare får dagligen ett stort antal förfrågningar, vilket i enskilda fall kan leda till förseningar. Du kan alltid försöka kontakta säljaren via telefon. Telefonnumret hittar du i de flesta fall på annonssidan under ”Säljare”.
Hur kontaktar jag handlaren direkt?
Vid frågor om varan kan du kontakta handlaren via dennes angivna kontaktuppgifter. Frågor om din Trusted Checkout-beställning besvaras gärna av vårt supportteam per telefon (+49 721 96693-920) eller per e-post ().
Vad måste jag göra om jag vill returnera en vara?
Följande gäller för köp via Trusted Checkout: Om du vill använda dig av din ångerrätt ska du omgående kontakta vårt supportteam per telefon (+49 721 96693-920) eller e-post (withdraw@chrono24.com). Vi dokumenterar och bekräftar att din hävning av köpet kommit in i tid och tar hand om all vidare handläggning.

Om du har betalat köpesumman direkt till handlaren eller en privat säljare, ska du kontakta denne direkt och meddela att du vill utnyttja din ångerrätt.

Observera att det inte finns någon lagstadgad retur- eller ångerrätt vid köp från en privat säljare.
När får jag mina pengar?

Vid betalning via depositionstjänsten

Efter att köparen har överfört köpesumman till klientmedelskontot förvaras pengarna tryggt fram tills att köparen mottagit den beställda varan och bekräftat detta för oss. Senast 7 dagar efter att köparen bekräftat leveransen godkänner vi utbetalningen. Utbetalningen kan också godkännas tidigare, såvida köparen accepterar detta.

Om din köpare betalar köpesumman direkt till dig, ska du kontakta köparen direkt. Vi rekommenderar dig att alltid sköta försäljningen via förskottsbetalning.

Jag kan inte hitta min annons. När publiceras den på Chrono24?
Om du inte hittar din annons på Chrono24 kan detta bero på följande orsaker:
  1. Den manuella kontrollen har inte ägt rum än.
  2. För alla Chrono24-användares säkerhet kontrollerar vi alla nya annonser manuellt. Denna kontroll utförs på vardagar, men inte under helgen. Aktiveringen tar i regel 1–3 arbetsdagar.
  3. Säkerhetsbilderna är inte korrekta. I så fall har du fått ett e-postmeddelande med en uppmaning att uppdatera säkerhetsbilderna på dina myChrono24-sidor.
  4. Ditt användarkonto har inte aktiverats ännu. Kontrollera om du har klickat på länken i ditt aktiveringsmejl och bekräftat ditt användarkonto.
  5. I en del länder är det nödvändigt att verifiera den privata säljarens identitet. Det kan hända att din identitet inte har kontrollerats än. Tänk på att det kan ta 1–3 arbetsdagar att verifiera dina identitetshandlingar.
Hur mycket är min klocka värd?

Du kan mycket enkelt ta fram din klockas värde på Chrono24 – naturligtvis gratis. Det är bara att välja din modell och dess skick, så jämför vi din klocka med 475 000 annonser från hela världen. Därefter får du en prisrekommendation som hjälper dig att få bästa möjliga försäljningspris.
Till värderingen

Köper Chrono24 in klockor själva?
Chrono24 är en onlinemarknad där klockälskare från hela världen möts. Handeln äger alltid rum mellan köpare och säljare. Därför köper, värderar eller kontrollerar vi aldrig några varor. Vi rekommenderar att du säljer din klocka via en annons.
Vad är ett referensnummer?
Referensnumret betecknar klockans modell/modellvariant och kan bestå av flera siffror och bokstäver. För vissa tillverkare finns referensnumret graverat på boettens botten (inte att förväxla med boettnumret), på bandfästet eller mer sällan på urtavlan. Referensnumret bör dock alltid finnas i pappren till klockan eller på kvittot. Om du inte kan hitta referensnumret, kan du söka på internet efter tillverkarens namn som finns på urtavlan och sedan jämföra bilderna med din klocka. En sådan snabb sökning brukar hjälpa i de flesta fall.
Hur faktureras tillbehör?
På Chrono24 kan privata säljare sälja tillbehör gratis.

För att skapa en annons väljer du Sälj klocka i menyraden och sedan Sälj tillbehör.
Hur kan jag skicka min klocka?
Chrono24 samarbetar för närvarande inte med någon fraktleverantör. Leta i förväg reda på en lokal fraktleverantör för värdetransporter. Vänd dig direkt till fraktleverantören för att ta reda på deras fraktvillkor. Se till att klockan är försäkrad över sitt fulla värde och att du skickar den med ett spårnings-ID. Mottagaren måste bekräfta mottagningen av paketet med sin underskrift. Vid en internationell retur bör du uttryckligen ange att paketet är en retur så att tullmyndigheterna inte tar ut importskatt på paketet.
Hur kan jag ändra min annons?

Du kan alltid redigera din annons på dina myChrono24-sidor (för närvarande endast på Chrono24:s hemsida). Välj då menypunkten ”Annonser” och klicka därefter under annonsen på ”Ändra annons”.

Om du vill redigera pris, tillverkare eller modell, vänd dig till oss via det nedanstående kontaktformuläret.

Vilka betalningssätt kan jag erbjuda när jag hittat en köpare?
Köparen betalar i regel via depositionstjänsten på Chrono24. Det innebär att köparen efter sin beställning betalar in pengarna på ett säkert klientmedelskonto. Sedan skickar du klockan till köparen och får försäljningspriset så snart klockan kommit fram till köparen.

I vissa fall kan det förekomma att en köpare eller en säljare inte kan utnyttja depositionstjänsten i sitt land. I sådana fall betalar köparen direkt till dig. Du väljer då själv en betalningsmetod, t.ex. banköverföring eller PayPal. Chrono24 skickar sedan dina betalningsuppgifter till köparen.

Mer information om depositionstjänsten finns här.

Naturligtvis kan du även överlämna varan till köparen personligen. Vi rekommenderar i så fall att du väljer en säker och övervakad plats, som en juvelerarbutik till exempel. Även i sådana fall kan du välja depositionstjänsten som säker betalningsmetod. Följ även våra säkerhetstips.
Jag har inte sålt min klocka

Om du inte säljer din klocka inom 6 månader återbetalar vi annonsavgiften. Förutsättningarna för detta är att din klocka har funnits tillgänglig på Chrono24 i 6 månader och inte blivit såld, samt att den fortfarande är i din ägo. Som bevis skickar du efter utgången av de 6 månaderna 2 bilder av din klocka till oss där den är inställd på de klockslag som vi anger. Kontakta oss i detta fall vänligen via nedanstående kontaktformulär.

Observera att en återbetalning enligt våra allmänna affärsvillkor för privata säljare inte är möjlig om du redan har sålt din klocka på annat håll.

Varför kontrollerar Chrono24 om min annons fortfarande är aktuell under den tid den är betald?
Vi vill alltid erbjuda besökarna på vår klockmarknad högsta möjliga kvalitet. För att hålla annonserna på Chrono24 aktuella kontrollerar vi var tredje månad via e-post om de utannonserade varorna fortfarande finns tillgängliga. Om du inte bekräftar din annons tas den bort automatiskt efter en vecka.
Min annons togs bort

För att hålla annonserna på Chrono24 aktuella, kontrollerar vi regelbundet via e-post om de utannonserade varorna fortfarande finns tillgängliga. Om du inte bekräftar din annons tas den bort automatiskt efter en vecka. Vi återaktiverar gärna din annons åt dig. Kontakta oss för detta ändamål via nedanstående kontaktformulär.

Du kan även enkelt administrera dina annonser på dina myChrono24-sidor. Där hittar du all information med detsamma.

Hur länge är min annons online?
Din annons ligger till att börja med online på Chrono24 i 3 månader. Under den här tiden får du inte bjuda ut eller sälja varan någon annanstans. Om du inte har sålt din vara under den här tiden kan du förlänga din annons med 3 månader till eller ta bort den. För att förlänga annonsen kan det hända att vi behöver ett bevis på att varan fortfarande befinner sig i din ägo.
Hur fungerar pengarna-tillbaka-garantin?
Om du inte säljer din klocka inom 6 månader återbetalar vi annonsavgiften. Förutsättningarna för detta är att din klocka har funnits tillgänglig på Chrono24 i 6 månader och inte blivit såld, samt att den fortfarande är i din ägo. När de 6 månaderna har gått måste du därför bevisa att du fortfarande äger klockan inom 4 veckor.
Jag kan inte hitta min annons. När publiceras den på Chrono24?
Om du inte hittar din annons på Chrono24 kan detta ha följande orsaker:
  1. Vi har inte kontrollerat din annons än. För alla Chrono24-användares säkerhet kontrollerar vi alla nya annonser manuellt – detta tar i regel en till två arbetsdagar.
  2. Säkerhetsbilderna är inte korrekta. Uppdatera dessa i dina myChrono24 sidor.
  3. Om du har betalat via överföring sker aktiveringen först efter det att pengarna har inkommit till vårt konto. För internationella överföringar kan detta ta flera dagar.
  4. Ditt användarkonto har ännu ej aktiverats. Kontrollera om du har klickat på länken i ditt aktiveringsmail och bekräftat ditt användarkonto.
Hur länge är min annons online?
Din annons ligger till att börja med online på Chrono24 i 3 månader. Under den här tiden får du inte bjuda ut eller sälja varan någon annanstans. Om du inte har sålt din vara under den här tiden kan du förlänga din annons med 3 månader till eller ta bort den. För att förlänga annonsen kan det hända att vi behöver ett bevis på att varan fortfarande befinner sig i din ägo.
När kan jag få min annons raderad?
Din annons ligger till att börja med online i 3 månader. Bjud inte ut din vara till försäljning på något annat ställe än Chrono24 under den här tiden, för att inte göra några intressenter besvikna. Om du har tungt vägande skäl kan du radera din annons på dina myChrono24-sidor.
Hur skapar jag en annons på Chrono24?

Det är lätt att skapa en annons på Chrono24 med hjälp av annonsguiden. Det enda du behöver är din klockas referensnummer. Du kan också välja din modell manuellt. Klicka då på ”Fortsätt utan referensnummer”. Mer information hittar du här: Framgångsrik försäljning på Chrono24

Hur många annonser kan jag som privat säljare lägga ut?
Som privat säljare kan du ha upp till 10 annonser insatta samtidigt. Privata säljare får inte sälja varor kommersiellt. Vi förbehåller oss därför rätten att inte lägga ut annonser som privata säljare lägger upp, om de ger intryck av kommersiell försäljning.

Om du vill sälja klockor kommersiellt på Chrono24 får du registrera dig som handlare. Mer information hittar du här.
Kan jag som privat samlare sälja hela min samling?
Det finns inga speciella villkor för samlare. Du får i så fall annonsera ut varje klocka för sig.
Hur faktureras tillbehör?
På Chrono24 kan privata säljare sälja tillbehör gratis.

För att skapa en annons väljer du Sälj klocka i menyraden och sedan Sälj tillbehör.
Hur fungerar försäljningen exakt?
Försäljningen blir säker via depositionstjänsten på Chrono24. Tjänsten innebär att du inte skickar iväg din klocka förrän köparen har överfört försäljningspriset till ett klientmedelskonto. Så snart varan har nått köparen betalas försäljningspriset ut till dig.

I vissa fall kan det förekomma att en köpare eller en säljare inte kan utnyttja depositionstjänsten i sitt land. I sådana fall betalar köparen direkt till dig. Du väljer då själv en betalningsmetod, t.ex. banköverföring eller PayPal, och informerar köparen om detta.

Mer information om försäljning via depositionstjänsten finns här.
Hur fungerar pengarna-tillbaka-garantin?
Om du inte säljer din klocka inom 6 månader återbetalar vi annonsavgiften. Förutsättningarna för detta är att din klocka har funnits tillgänglig på Chrono24 i 6 månader och inte blivit såld, samt att den fortfarande är i din ägo. När de 6 månaderna har gått måste du därför bevisa att du fortfarande äger klockan inom 4 veckor.
Hur lägger jag upp mina annonser?
Du kan antingen lägga du upp dina klockor själv eller så importerar vi uppgifterna från din hemsida åt dig. I marknadsplatshanteraren skapar du dina annonser själv – med en mängd olika hjälpfunktioner. Du kan dessutom ladda upp 16 bilder i annonsen, oberoende av vilket paket du har bokat. Du kan importera uppgifter från din hemsida om du har minst 50 annonser. Uppgifterna importeras då helt automatiskt från din hemsida och uppdateras dagligen.
Hur redigerar eller raderar jag min annons?
När du importerar uppgifter tas annonserna över precis exakt som de är på din hemsida. Alla ändringar som görs på din hemsida visas därför automatiskt på Chrono24 när nästa import har genomförts.

Om du skapar annonserna manuellt så kan du själv redigera och radera dina annonser på dina handlarsidor. För att göra det går du till Mina annonser och väljer alternativet Redigera/ta bort annonser. Gör dina ändringar i formuläret och spara sedan annonsen.
Hur registrerar jag mig som professionell handlare?
Så här registrerar du dig som professionell handlare på Chrono24 i några få enkla steg:
  1. Ange dina personuppgifter
  2. Ange betalningsinformation (kreditkort eller i hela Europa även SEPA-direktdebitering)
  3. Skicka in verifieringsdokumenten
Sedan kan du redan börja ladda upp dina första annonser. Men innan dina annonser publiceras måste ditt handlarkonto aktiveras av Chrono24. Märk väl att aktiveringen sker först efter det att vi har kontrollerat dina uppgifter och dina handlingar. För att göra vår kontroll behöver vi kopior av följande dokument, antingen via dokumentuppladdning, e-post, fax eller post:
  • Utdrag från handelsregister eller företagsregistreringsbevis
  • Adressbevis i form av en telefonräkning, elräkning eller liknande.
Registrera dig nu och använd den 30 dagar långa, kostnadsfria provperioden för att testa Chrono24 ordentligt:

Do you have any questions or feedback? Would you like to feature as a guest author in the Chrono24 Magazine? Simply send us a message, and we'll get back to you as soon as we can.

Vad kul att du är intresserad!
Du kan nå oss direkt via knappen ”Kontakta Chrono24”.
Har du redan besökt vår jobbsida? Här kommer du till de aktuella platsannonserna:
https://about.chrono24.com/jobs/

Vi ber om din förståelse för att det är svårt för oss att klassificera förfrågningar via den här menypunkten. Det kan därför hända att reaktionstiden blir längre.

För att vi snabbt ska kunna hjälpa dig, kontrollera om ditt ärende passar bättre till en annan menypunkt.

Kontakta Chrono24 magasin

Kontakta Chrono24
+1

Obligatoriskt fält
Chrono24:s dataskyddsbestämmelser gäller

Ta reda på mer

Hitta svar på de vanligaste frågorna om Chrono24.

Se de vanligaste frågorna

Lär känna oss

Ta en titt bakom kulisserna och få reda på mer om Chrono24.

Läs mer