Longines - upptäckter och framsteg i alla tider
Den Schweiziska urmakaren Longines har alltid varit på plats när det gäller att sätta rekord och göra framsteg. Företaget som startades 1833 i Saint-Imer av Auguste Agassiz har ständigt hållit jämna steg med tidens gång och genom sin nyskapande teknik och design har Longines alltid hållit sig långt fram i utvecklingen.
Redan så tidigt som 1846 insåg Auguste Agassiz att Amerika var en marknad där klockförsäljningen skulle blomstra, och han såg snart till att Longines blev mycket populärt på andra sidan Atlanten. Det var också efter en resa till världsutställningen i Philadelphia år 1876 som Longines tekniska ledare Jacques David insåg att det var den maskinella produktionen av klockor som var framtiden. Tidigare hade man i Schweiz enbart ägnat sig åt handarbete vid tillverkningen, men efter Jaques Davids upptäckt tog Longines genast täten i den nya utvecklingen och ledde de andra tillverkarna mot det nya århundradet och de tekniska innovationer som var på väg.
Longines ägnade sig dock inte enbart åt tillverkningen av klockor, företaget var också tidiga med att producera tidtagarur som användes vid hästkapplöpningar under slutet av 1800-talet, både av spelare, åskådare och köpare.
Men det var inte bara inom sportens värld som Longines låg långt fram i utvecklingen, år 1899 tillhandahöll man upptäcktsresanden Prins Luigi Amedeo av Savoie, hertigen av Abruzzi med teknik när denna ledde en polarexpedition för att utforska Arktis. Prins Luigi blev den första i ett långt led av pionjärer som skulle utrustas av och förknippas med Longines, bland några kan nämnas International Aeronautical Federation som förlitade sig på Longines under flygplanens barndom för att få de allra bästa och mest exakta mätinstrumenten till sina piloter. En av de mest berömda av piloter, Charles A. Lindbergh utvecklade efter sin revolutionerande soloflygning mellan New York och Paris ett nytt slags armbandsur tillsammans med Longines där användaren inte bara kunde kontrollera tiden utan även longituden för att veta exakt var han eller hon befann sig under flygningarna. Modellen vid namn The Lindbergh Hour Angle Watch blev ett talande exempel på den typ av samarbeten och innovationer som Longines skulle stå för under resten av 1900-talet. Det var med Chronocinégines, Longines mätinstrument från 1954, som man beräknade hastigheten för Bluebird II när farkosten rusade fram genom den australienska öknen och satte ett nytt fartrekord för land med den imponerande hastigheten av 648.565 kilometer i timmen. Redan 1972 presenterade Longines sitt första digitala armbandsur för privatpersoner, Longines LCD, och tre år senare vann man pris i Baden-Baden för sin kreativa design med modellen Cleopatra. År 1979 blev Longines också den första urmakaren att tillverka ett armbandsur som understeg en tjocklek av 2 mm med den revolutionerande modelen Feuille d'Or.
Vid 1900-talets slut har Longines cementerat sin plats bland eliten av världens urmakare och 1999 presenterar företaget sin nya slogan "Elegance is an attitude" som kommer att leda Longines in i det nya milleniumet med nya eleganta modeller som vittnar om företagets klassiska tradition kombinerat med dess ständigt betydande roll i urmakarnas utveckling.
Populära modeller från Longines
Den populära modellen Conquest från Longines ingår i företagets Sport-kollektion, en klocka som består av den smakfulla kombinationen av stål och keramik med cabochonklädd krona och länkar. Modellen är både sportig och sober, den bärs både av idrottsutövare och vid sociala sammanhang tack vare dess tidlösa och eleganta design. En annan populär modell i samma kollektion är HydroConquest, en vattentät version av uret som riktar sig till högpresterande män och kvinnor i en tålig och färgstark design.
Med sin rektangulära urtavla och samtida elegans har La Dolce Vita varit en av Longines mest populära modeller för kvinnor sedan den först introducerades 1997. Modellen som tillhör Elegance-kollektionen fångar andan av det sorglösa La Dolce Vita, det ljuva livet, på ett mycket vackert och stilfullt vis.
Modellen PrimaLuna är ännu ett mycket populärt damur från Longines som även det ingår i Elegance-kollektionen. Med sin eleganta och samtida design är klockan klädd i gnistrande diamanter och erbjuder ett graciöst utseende till vem som än bär den.
Longines vänder sig till människor som är ute efter elegans
"Elegance is an attitude" lyder Longines slogan, och med sina "Ambassadors of Elegance" där namn som Kate Winslet och Andre Agassi återfinns är det just mot högpresterande och framgångsrika människor i en kombination av sport och ett sorgfritt socialt liv som denna eleganta och tekniskt nyskapande urmakare vänder sig.