Chrono24 hjälp och vanliga frågor och svar

Det är lättast om du använder vår fritextsökning för att snabbt få svar på dina frågor. Alternativt kan du också kontakta oss direkt.

Sök efter klockor på Chrono24

Hur söker jag efter en klocka på Chrono24?
På Chrono24 hittar du lätt den klocka du vill ha via sökfältet. Du kan även filtrera sökresultaten på flera olika sätt.

Sökfält
Sökfältet är det enklaste sättet att hitta en klocka, eftersom du får olika förslag helt automatiskt medan du skriver in din sökning.

Sidan med sökresultaten
Du kan filtrera sökresultaten på flera olika sätt: Du kan till exempel filtrera efter märke, modell, referensnummer eller tillgänglighet. Du kan även sortera sökresultaten efter pris, publiceringsdatum, relevans eller popularitet.

Klicka på Spara denna sökning om du vill skapa ett sökuppdrag, så får du information om nya annonser via e-post. De filter du valt sparas automatiskt när du gör det.
Hur filtrerar jag sökresultaten för att hitta specifika annonser?
När du har gjort en sökning efter en viss vara i sökfältet, kan du förfina din sökning genom att filtrera sökresultaten. Du kan till exempel filtrera sökresultaten efter märke, modell, skick eller material. Klicka på mer så visas fler filtreringsalternativ. Du kan välja många alternativ inom varje filtreringskategori. Om du vill avaktivera ett filter tar du bara bort markeringen vid det filtret.

Du kan sortera sökresultaten via menyfältet längst upp till höger på listan: Du kan sortera efter pris, publiceringsdatum, relevans eller popularitet. Du kan ställa in vilken sortering som ska vara standard under Inställningar på dina myChrono24-sidor.
Vad har man referensnumret på en lyxklocka till?
Referensnumret på en lyxklocka identifierar klockmodellen helt entydigt. Somliga klocktillverkare (Breitling till exempel) använder dessutom numret till att definiera klockans exakta utförande (t.ex. armbandet, typ av spänne och liknande).

Köpa klockor

Allmän information

Hur gör jag för att köpa en viss klocka på Chrono24?
Det finns två sätt att välja mellan om du vill köpa en klocka på Chrono24:

Köp via Chrono24:
Många annonser låter dig köpa klockan direkt via Chrono24. Klicka på den gröna knappen ”Köp” på annonssidan. Du betalar då in dina pengar på ett klientmedelskonto, där de är i säkert förvar tills du fått din klocka. Chrono24-teamet hjälper dig med råd och dåd under hela köpprocessen och ser till att allt går smidigt.

Mer information om köp via Chrono24 hittar du här:
Kontakta säljaren direkt:
Om säljaren inte erbjuder köp via Chrono24, kontaktar du säljaren genom att klicka på ”Kontakta säljaren” eller per telefon. Du avtalar då villkoren för betalning och leverans direkt med säljaren.

Tänk på följande: Din motpart i avtalet är alltid säljaren.
Vilka priskomponenter ingår i en klockas försäljningspris?
Försäljningspriset på en klocka består av följande komponenter. För det första ingår förstås priset på själva klockan. För det andra kan kostnader tillkomma för förpackning, försäkring, frakt eller moms och importmoms. Beroende på om du beställer din klocka hos en säljare i ditt hemland eller i utlandet blir tilläggskostnaderna olika höga. Kontakta säljaren för mer detaljerad information.
Vem är min motpart i köpeavtalet när jag köper en klocka?
Din motpart i avtalet är alltid handlaren eller den privata säljaren som du köper klockan av. Om du väljer att köpa via Chrono24 så kommer försäljningsvillkoren att visas under själva köpprocessen. Om du köper din klocka direkt av en handlare så måste du följa handlarens allmänna affärsvillkor.

Mer information om köp via Chrono24 hittar du här:
Vad ska jag göra om säljaren inte svarar på min förfrågan?
Det kan bero på en rad olika saker om säljaren inte svarar direkt på din förfrågan. Chrono24 är en internationell webbplattform med säljare från flera olika länder. Många handlare har stängt under helgdagarna och semestertiderna i deras länder. Det kan också hända att en förfrågan besvaras lite senare än vanligt om efterfrågan plötsligt stiger. Tänk på att du måste kontakta säljaren på något av de språk som listas bredvid kontaktformuläret och att säljaren måste få lite tid på sig att svara på ditt meddelande.
Hur kan jag rapportera att jag tvivlar på att en vara är äkta?
Du kan rapportera en misstänkt vara direkt i annonsen. Länken Rapportera misstänkt annons hittar du i varje annons under avsnittet ”Detaljer”. Beskriv vad som gör dig misstänksam så detaljerat som möjligt. Vi kommer sedan att granska din anmälan och vidta lämpliga åtgärder om så behövs.
Hur upptäcker jag en förfalskning?
På Chrono24 gäller undantagslöst att handlare inte får erbjuda några kopior eller förfalskningar. Vi kontrollerar alla professionella handlare och de flesta av dem har sålt sina lyxklockor på Chrono24 i många år utan några problem. Vårt Trusted Seller-sigill är ett ytterligare tecken på att en handlare är seriös. Om en handlare bevisligen erbjuder en kopia, så stänger vi av den handlaren direkt.

Innan du köper din favoritklocka bör du ta reda på dess faktiska marknadsvärde, för att vara på den säkra sidan. Klockor av märken som Rolex, Breitling eller något annat lyxmärke säljs vanligtvis inte för några tusenlappar. Rent allmänt gäller följande: Om ett erbjudande låter för bra för att vara sant eller om du börjar misstänka att klockan inte är äkta, så är det bättre att du avstår från att köpa klockan. Berätta för oss om dina misstankar i stället via länken ”Rapportera misstänkt annons" som finns i varje annons.

Men tänk på att äkta märkesklockor ibland repareras med reservdelar som inte helt perfekt motsvarar originaldelarna som fanns i modellen från början. Ibland händer det att reservdelarna saknas, särskilt till vintageklockor. I sådana fall är handlaren skyldig att påpeka att delarna har bytts ut.
Hur kontaktar jag den som säljer en viss klocka?
En klocka som säljs direkt via Chrono24 kan du beställa genom att klicka på den gröna knappen ”Köp”. Via alternativet ”Kontakta säljaren” kan du ställa frågor om annonsen till säljaren. Till många av säljarna kan du också skicka ett prisförslag genom att klicka på knappen ”Föreslå pris”.

För alla andra annonser gäller att du kan kontakta säljaren via knappen ”Kontakta säljaren”.

Säljaren får ditt meddelande via e-post. Vi har ingen information om när säljaren läser eller besvarar ditt meddelande. Du kan även ringa till säljaren, om säljaren har lämnat ett telefonnummer. Telefonnumret hittar du på annonssidan under rubriken ”Säljare”.

Mer information om köp via Chrono24 hittar du här:

Hur snabbt är varan tillgänglig?
Varorna är i regel tillgängliga genast eller inom kort. Exakt information hittar du på själva annonssidan.

Leverans

Hur lång tid tar leveransen och hur mycket kostar frakten?
I många av de professionella handlarnas annonser finns redan information om leveranstider och fraktkostnader. Privata säljare skickar alltid ett erbjudande till dig som även innehåller den här informationen.
Vilket fraktbolag levererar varan?
Vanligtvis bestämmer handlaren vilket fraktbolag han eller hon vill använda för att skicka varan. På leveransbekräftelsen kan du se vilket fraktbolag som används.
Kan jag spåra min försändelse?
Vi informerar dig så snart varan har skickats och om det finns något spårnings-ID så får du det av oss i ett e-postmeddelande.
Är jag försäkrad mot transportskador eller stöld?
Beställningar som du betalat med Trusted Checkout skickas alltid med försäkring, om du inte har kommit överens om något annat med handlaren.
Upp till vilket värde är leveransen försäkrad?
Varan försäkras till sitt fulla värde vid frakt.

Om att köpa av privata säljare

Vad måste jag tänka på när jag köper av en privat säljare?
Om du köper av en privat säljare är depositionstjänsten på Chrono24 det säkraste sättet att betala din klocka på. Du betalar då in pengarna på ett klientmedelskonto, där de är i säkert förvar tills du fått klockan. Chrono24:s team hjälper dig med råd och dåd om något inte fungerar enligt vad ni kommit överens om.

Om den privata säljaren inte erbjuder depositionstjänsten på Chrono24 rekommenderar vi ett personligt möte på en säker plats. Det säkraste sättet är att genomföra köpet direkt i en etablerad klockhandlares butik, där klockhandlaren kan kontrollera klockan direkt på plats. Andra alternativ är att betala via PayPal eller att använda en extern depositionstjänst.

Om att köpa av professionella handlare

Vilken säkerhet får jag genom en klockgaranti?
Ett garantiåtagande är en frivillig, extra tjänst som handlaren eller tillverkaren kan erbjuda och som garanterar ovillkorlig ersättning. Garantiskyddet omfattar vanligtvis hela klockans eller vissa delars funktionsduglighet under en tidsperiod som definieras på förhand.

Även online-handlare lämnar delvis garantier på vissa tjänster. Börja med att ta reda på vilka garantier som lämnas av handlaren och hur länge de är giltiga. Kontrollera efter köpet att datumet finns på garantikortet och att det har stämplats eller undertecknats, och att kvittot stämmer överens med garantikortet. Annars kan det hända att garantikortet inte godkänns.
I vilken utsträckning kontrollerar Chrono24 de listade handlarna?
Varje handlare kontrolleras grundligt när de registrerar sig på Chrono24, för att vi ska kunna styrka deras identitet och försäkra oss om att de är seriösa. Bland annat kontrolleras deras företags registreringsbevis och deras referenser från andra handlare. Vi tar även hänsyn till kundernas feedback när vi gör vår bedömning.
Vad säger Trusted Seller-sigillet om en handlare?
Alla handlare som registrerar sig på Chrono24 kontrolleras grundligt, så att vi kan styrka deras identitet och försäkra oss om att de är seriösa. Trusted Seller-sigillet tilldelas endast handlare som enligt Chrono24:s och användarnas erfarenheter utmärker sig genom särskild tillförlitlighet och trovärdighet.

En Trusted Seller är en professionell klockhandlare som åtagit sig att uppfylla vissa villkor. I dessa villkor ingår bland annat att

  • alla de uppgifter som lämnats på plattformen och till Chrono24 om hans/hennes person och företag är sanningsenliga
  • han/hon endast handlar med originalvaror från pålitliga källor
  • han/hon uppger skicket på sina varor sanningsenligt och påvisar eventuella brister i ord och bild
  • han/hon i normala fall svarar på kundförfrågningar som skickats med e-post via Chrono24 inom 5 arbetsdagar.

Viktigast av allt är alltid att affärerna genomförs ärligt och korrekt. Om det skulle uppstå en tvist kommer handlaren och kunden tillsammans försöka hitta en lösning som är tillfredsställande för båda parter. Om en handlare bryter mot ett eller flera av dessa villkor kan det leda till att Trusted Seller-sigillet dras in tillfälligt eller permanent, eller – vid allvarliga överträdelser – till att Chrono24-medlemsskapet dras in.
Varifrån kommer rekommendationerna om handlare?
Klockhandlare kan rekommendera andra handlare åt användarna på Chrono24. De kan högst göra 10 rekommendationer. Men endast Trusted Seller kan både rekommendera andra handlare och själva rekommenderas.

Om att köpa klockor från utlandet

Annonsen kommer från utlandet. Vad måste jag tänka på när jag köper och vilka avgifter måste betalas?
Priset visas i annonsen precis som säljaren har satt det. Det kan därför hända att extra kostnader som tullavgifter, skatter, frakt- och försäkringskostnader tillkommer.

Kontakta klockans säljare för att få reda på det exakta priset och de kostnader som ingår. Säljaren kan också tala om för dig om fraktbolaget tar hand om tullformaliteterna. Kontakta din lokala tullmyndighet för information om de regler som gäller i ditt land.

Inom den Europeiska unionen är köp av klockor tullfria. Vid import från tredje land till EU, exempelvis från USA, tillkommer en mindre tullavgift och importmomsen till priset. Kontakta tullmyndigheten för mer utförlig information.
Vad är tullavgifter och importmoms?
När du importerar en vara till ditt land, kan tullavgifter och importmoms tillkomma. Dessa tas ut av de behöriga tullmyndigheterna och ska betalas så snart varan når destinationslandet. Kontakta tullmyndigheten för mer utförlig information.
Var och hur kan jag betala de tullavgifter och den importmoms som tillkommer?
Avgifterna och momsen tas ut av de behöriga tullmyndigheterna och ska betalas så snart varan når destinationslandet. I de flesta fallen betalar du de tillkommande avgifterna och momsen vid leveransen direkt till fraktbolaget.

Betalning

Vilka betalningssätt kan jag välja mellan?
I de flesta annonserna går det att betala via Chrono24:s klientmedelskonto. Du betalar då in dina pengar på klientmedelskontot via kreditkort eller banköverföring, och där är pengarna i säkert förvar tills du fått din klocka. Chrono24:s team hjälper dig alltid med råd och dåd och ser till att köpet går smidigt.

Mer information om betalning via Chrono24 hittar du här:
Om du inte köper via Chrono24:s klientmedelskonto ska du vända dig direkt till säljaren för att komma överens om hur betalningen ska ske.
Säljaren erbjuder endast förskottsbetalning via banköverföring som betalningssätt. Kan man lita på detta?
Vår allmänna rekommendation är att köpa via Chrono24:s klientmedelskonto. Om det inte skulle vara möjligt bör du tänka på följande:

Vi lägger stort värde vid att de handlare som är listade på Chrono24 är pålitliga. Varje handlare kontrolleras grundligt när de registrerar sig på Chrono24, för att vi ska kunna styrka deras identitet och försäkra oss om att de är seriösa. Bland annat kontrolleras deras företags registreringsbevis och deras referenser från andra handlare. Det innebär att man absolut kan lita på professionella handlare som erbjuder förskottsbetalning via banköverföring. Ett annat alternativ är att man träffas personligen på en säker plats för att överlämna klockan mot kontant betalning. Men märk väl att Chrono24 inte tar något ansvar för köpet.

Om du köper av en privat säljare så är förskottsbetalning via banköverföring inte en säker betalningsmetod. Om en privat säljare insisterar på förskottsbetalning och du tvunget vill köpa klockan, bör du för din egen säkerhets skull kontrollera säljarens och erbjudandets trovärdighet. Du kan exempelvis begära referenser eller fler bilder på klockan eller bilder på personliga dokument. Andra alternativ till förskottsbetalning är att träffas personligen på en säker plats för kontant betalning eller att använda någon seriös depositionstjänst. Om du är osäker på om säljaren är pålitlig bör du hellre avstå från köpet.

Många säljare erbjuder köp via Chrono24. Du betalar då in dina pengar på ett klientmedelskonto, där de är i säkert förvar tills du fått din klocka. Chrono24:s team hjälper dig alltid med råd och dåd och ser till att köpet går smidigt. Mer information om köp via Chrono24 hittar du här:

Är det säkert att betala via PayPal eller kreditkort?
Vi rekommenderar att du väljer att betala säkert via depositionstjänsten på Chrono24. Om du betalar med kreditkort eller via PayPal bör du tänka på följande:

Du kan själv höja säkerheten när du handlar med kreditkort på nätet genom att följa vissa säkerhetsregler. Se till att du använder en krypterad anslutning. En krypterad anslutning känns igen på beteckningen https och på hänglåset uppe i webbläsarens adressfält. Kontrollera dina kreditkortsutdrag med jämna mellanrum. Många kreditkortsföretag har en zero-liability-policy, som dock inte gäller för oaktsamhet. Det betyder att kunden ska hållas helt skadelös för obehöriga transaktioner. Om betalningar som inte auktoriserats genomförs med ditt kreditkort måste du så snabbt som möjligt kontakta ditt kreditkortsföretag. För mer detaljerad information om villkoren för att köpa via PayPal är det bäst att du kontaktar PayPal direkt. Tänk dessutom på att om du använder alternativet att föra över pengar till ”vänner och familj”, så skyddas du inte av PayPals köpskydd och vi kan inte hjälpa dig i sådana fall.
Kan jag genomföra köpet via en depositionstjänst?
I de flesta annonserna går det att betala via Chrono24:s klientmedelskonto. Du betalar då in dina pengar på klientmedelskontot, där de är i säkert förvar tills du fått din klocka. Chrono24:s team hjälper dig alltid med råd och dåd och ser till att köpet går smidigt. Mer information om att betala via Chrono24:s klientmedelskonto hittar du här:
Om det inte skulle vara möjligt att betala via Chrono24:s klientmedelskonto, bör du tänka på följande:

Det kanske finns andra seriösa depositionstjänster i ditt land som du kan använda för att genomföra köpet. Informera dig noga i förväg innan du väljer en depositionstjänst.

Både köparen och säljaren måste godkänna att en depositionstjänst används. Om du använder en depositionstjänst bör du se till att du får all information direkt från depositionstjänsten. Lita inte på vidarebefordrade e-postmeddelanden från säljaren.

Retur

Vilka villkor gäller för returer?
Innan du köper en klocka bör du ta reda på handlarens villkor för returer. Vissa handlare accepterar bara returer om klistermärket och klockans förpackning fortfarande är oöppnade och i ursprungligt skick. Skicka för säkerhets skull endast tillbaka klockan med försäkrad leverans och se till att du håller den angivna tidsfristen för returen. Vi rekommenderar att du vänder dig till säljaren innan du skickar tillbaka klockan för att ta reda på de exakta villkoren för returen.
Vad måste jag göra om jag vill returnera en vara?
Följande gäller för köp via Trusted Checkout: Om du vill använda dig av din ångerrätt ska du omgående kontakta vårt supportteam per telefon (+49 721 96693-920) eller e-post (withdraw@chrono24.com). Vi dokumenterar och bekräftar att din hävning av köpet kommit in i tid och tar hand om all vidare handläggning.

Om du har betalat köpesumman direkt till handlaren eller en privat säljare, ska du kontakta denne direkt och meddela att du vill utnyttja din ångerrätt.

Observera att det inte finns någon lagstadgad retur- eller ångerrätt vid köp från en privat säljare.
Vem står för kostnaderna för returförsändelsen?
Om du utövar din ångerrätt får du själv stå för de direkta kostnaderna för returförsändelsen. Tänk på att kostnaderna för frakten på grund av försäkringsskyddet kan uppnå upp till 250 EUR.

Köparskydd

Vad är Chrono24:s köparskydd?

Med Chrono24:s kostnadsfria köparskydd får du ett omfattande skydd som omfattar allt från beställningen till en eventuell hävning av köpet:

  1. Godkända handlare
  2. Betalning via ett klientmedelskonto
  3. Försäkrad frakt
  4. Äkthetsgaranti
  5. Personlig och flerspråkig support
  6. Hävning av köpet

Mer information om köparskyddet hittar du på https://www.chrono24.se/about-us.htm
I vilka fall gäller Chrono24:s köparskydd?
Du kan alltid använda Chrono24:s köparskydd när du har beställt en klocka från en handlare på Chrono24. Du måste ha gjort beställningen via Chrono24:s system. Om du inte har köpt klockan via Trusted Checkout, kan du aktivera köparskyddet i efterhand.

Tänk på att köp av privata säljare inte omfattas av Chrono24:s köparskydd.
Hur länge gäller Chrono24:s köparskydd?
Om du vill anmäla ett problem måste du kontakta vår support på Chrono24 och ange ditt beställningsnummer senast 14 dagar efter att du tagit emot leveransen.

Trusted Checkout

Vad kostar Trusted Checkout?
Trusted Checkout-tjänsten är i vanliga fall gratis för dig.

Det är bara om du betalar med ett kort från American Express (Amex) som vi tar en extra avgift, eftersom det betalningssättet är förknippat med höga kostnader för oss. Hur hög den individuella avgiften blir får du se i god tid under köpprocessen när du väljer mellan de tillgängliga betalningssätten.
Måste jag registrera mig på Chrono24 före köpet?
Ja. På så vis kan vi hjälpa dig på bästa sätt om några frågor uppstår och ge dig aktuell information om din beställning.
Hur kan jag betala för en vara?
I nuläget kan du betala med kreditkort (VISA, MasterCard eller American Express), Affirm (för närvarande endast i USA) eller via banköverföring. Vilka betalningssätt du kan välja mellan för en viss vara visas på annonssidan.

För att genomföra betalningarna samarbetar vi med betaltjänstleverantören Mangopay. Mangopay är en betaltjänstleverantör som är specialiserad på onlinemarknadsplatser och som hör samman med den franska banken Credit Mutuel Arkea.
Har jag särskilda garantianspråk om jag köper via Trusted Checkout?
Om du köper via Trusted Checkout gäller de lagstadgade garantibestämmelserna. En utökning av garantianspråken sker inte.

myChrono24

Allmän information

Vilka fördelar får jag om jag registrerar mig på myChrono24?
När du registrerar dig öppnas lyxklockornas värld upp för dig: Du kan snabbt och säkert kommunicera med säljare och utnyttja de många möjligheterna som dina personliga sidor erbjuder. Alla funktioner i ditt konto visas överskådligt, så att du lätt kan hålla koll på all information.

Snabba och trygga köp

Med myChrono24 har du chansen att snabbt och säkert köpa din drömklocka från vilken handlare du vill. Om några frågor uppstår kan handlaren besvara dem direkt.

Behåll överblicken

Med myChrono24 kan du lätt lägga till attraktiva annonser i din kom-ihåg-lista så att du snabbt hittar dem igen. Spara din sökning och håll dig uppdaterad. Tack vare myChrono24 missar du aldrig några spännande erbjudanden, för vi meddelar dig så snart nya annonser dyker upp.

Sätt in och förvalta dina annonser lätt och bekvämt

Via Chrono24 kan du inte bara köpa klockor, det går lätt att sälja dem också. Med myChrono24 går det snabbt och lätt att skapa en annons och efter några få enkla steg visas din klocka på vår plattform.

Mer information finns på: https://www.chrono24.se/info/mychrono24.htm
Hur redigerar jag mina personliga uppgifter?
Logga in dig på myChrono24-sidorna med din e-postadress (användarnamn) och ditt lösenord. Under Profil kan du ändra och spara dina personliga uppgifter som namn, adress, telefonnummer eller ditt lösenord. Under Inställningar kan du anpassa portalinställningarna och e-post-inställningarna och välja på vilket språk du helst vill ha e-postmeddelanden från Chrono24. Här kan du också prenumerera på eller avbeställa vårt nyhetsbrev.
Hur ändrar jag mitt lösenord?
Du kan ändra ditt lösenord på dina myChrono24-sidor genom att klicka på Profil i menyn. Genom att klicka på Ändra lösenord längst ner på sidan kommer du till en sida där du uppmanas att ange ditt gamla och ditt nya lösenord. Om du har glömt ditt lösenord klickar du på Glömt lösenordet?. Ange din e-postadress och klicka därefter på Återställ lösenord. Du får sedan ett mejl från oss med anvisningar om hur du ändrar ditt lösenord.
Hur tar jag bort mitt myChrono24-användarkonto?
För att göra det klickar du på Profil på dina myChrono24-sidor och sedan på ”Ta bort användarkonto”. Tänk på att din kom-ihåg-lista, din Watch Collection och dina sparade sökningar plus alla egna annonser också tas bort om du gör det.
Kan jag skicka meddelanden via Chrono24?
Ja, på Chrono24 kan du enkelt och säkert läsa och svara på meddelanden från säljare och köpare. För att kunna använda meddelandena måste du vara inloggad på dina personliga sidor. Du kan öppna dina meddelanden på Chrono24:s webbplats eller i vår mobilapp.
Varför borde jag skicka meddelanden via Chrono24?
Säkerhet och skydd

Via meddelandena kan du beställa och betala säkert. Du behöver inte ge köparen eller säljaren din e-postadress eller ditt telefonnummer och du kan på så vis kan också kommunicera utan att lämna ut uppgifter till någon tredje part. Det innebär att dina uppgifter och meddelanden är säkra hos oss.

Kommunicera effektivt

På Chrono24 kan du skicka meddelanden direkt, snabbt och enkelt. Du behöver inte använda något extra e-postprogram eller någon annan meddelandetjänst.

Kommunicera med hela världen

Meddelanden som skrivits på andra språk kan du lätt översätta till ditt eget språk genom att klicka på knappen ”Översätt”. Den här knappen hittar du under varje meddelande.

Allt samlat på ett ställe

Så behåller du lätt överblicken över alla dina meddelanden. Du kan se och hantera både aktuella och tidigare utbyten med köpare och säljare. Dessutom kan du alltid se den aktuella statusen på förfrågningar och beställningar. Här hittar du din tidigare kommunikation – för säkerhets skull, om det skulle uppstå en tvist mellan köparen och säljaren.

Skräppostfilter

Vi upptäcker oseriösa meddelanden och skyddar dig mot dem: Inom ramen för användningen av meddelandena på Chrono24 skannas och analyseras de meddelanden du skickar automatiskt och manuellt av oss. Detta sker för följande ändamål:

  • för att förebygga bedrägerier
  • för att uppdaga olagliga handlingar och brott mot våra allmänna affärsvillkor
  • för att förbättra kommunikationen och kundstödet.
  • Kan jag bifoga filer till mina meddelanden?
    Ja, du kan bifoga filer genom att klicka på gemet. Filen får inte vara större än 100 MB. De tillåtna filformaten är: pdf, txt, eml, mp4, mov, rtf, m4v, csv, wmv, doc, docx, xls, zip, odt, pages, rar, ppt, pptx, ods, jpg, jpeg, png, gif och bmp.
    Kan jag radera ett utbyte?
    Du kan själv hantera och arkivera de meddelanden som du skickat och tagit emot. Om du gör en förfrågan kan du även få dem raderade av oss.
    Kan jag ta tillbaka ett meddelande?
    Nej, ett meddelande som redan har skickats går inte att ta tillbaka.
    Kan jag filtrera och söka i meddelandena?
    Ja, meddelandena kan filtreras efter kategorierna Oläst, obesvarat och arkiv. Dessutom kan du söka genom meddelandena efter visa sökord eller priser.

    Kom-ihåg-listan och sökuppdrag

    Hur sparar jag en sökning?
    Klicka på knappen Spara sökningen ovanför listan med sökresultaten för att skapa ett nytt sökuppdrag. Du kan spara hur många sökningar du vill.
    Hur gör jag för att redigera eller radera en sparad sökning?
    På dina myChrono24-sidor hittar du en översikt över dina sparade sökningar under Sparade sökningar. Här kan du titta på aktuella sökresultat till de enskilda sökningarna, radera sökningar eller aktivera och deaktivera meddelanden om de olika sökuppdragen. Genom att klicka på Redigera kan du byta namn på en viss sökning.
    Hur gör jag för att titta på eller redigera min kom-ihåg-lista?
    Under rubriken ”Kom-ihåg-lista” i menyn på dina myChrono24-sidor hittar du alla annonser du sparat, så att du snabbt kan hitta dem igen. Genom att klicka på hjärtat uppe till höger i annonsen lägger du till annonsen i din kom-ihåg-lista. Om du klickar på hjärtat en gång till så tas annonsen bort från din kom-ihåg-lista. Om någon av annonserna inte längre är tillgänglig, så kan du inte öppna den längre.
    Vad är historiken till för?
    Historiken visar vilka klockor du tittat på senast, så att du lätt kan hitta annonser du redan öppnat.

    Watch Collection

    Vad är Watch Collection?
    I Watch Collection hanterar du din klocksamling online och håller den uppdaterad. Du kan lätt lägga till klockor, spara så många uppgifter du vill och ladda upp egna bilder på dina klockor. I Watch Collection kan du dessutom se den historiska värdeutvecklingen och följa hur värdeutvecklingen utvecklas med tiden. Du kan också observera klockor som du är intresserad av, men inte äger än.
    Måste jag äga klockan för att kunna lägga till den i min Watch Collection?
    Nej, du kan observera även andra klockor som du är intresserad av och vars värdeutveckling du vill följa. För att göra det anger du klockans referensnummer eller märke, modell och skick och väljer alternativet "Jag äger inte denna klocka".

    Läs mer
    Hur många klockor kan jag lägga till i min Watch Collection?
    Du kan lägga till ett obegränsat antal klockor.
    Varför finns det en klocka i min Watch Collection som jag inte själv har lagt till?
    När du köper en klocka via Chrono24, läggs klockan till i din Watch Collection, så att du kan följa den klockans värdeutveckling.
    Vilka uppskattade värden ser jag i min Watch Collection?
    I din Watch Collection ser du både hela din klocksamlings och varje enskild klockas uppskattade värde och värdeutveckling.
    Efter hur lång tid beräknas de uppskattade värdena på nytt?
    De uppskattade värdena beräknas på nytt varje dag. Variationer syns dock inte varje dag, utan över längre perioder.
    Kan andra användare se min Watch Collection?
    Nej, endast användare som du har valt att dela din Watch Collection med kan se den.
    Kan jag spara personlig information i Watch Collection?
    Ja, du kan lägga till egna bilder eller anteckningar till varje klocka.
    Kan jag lägga till sällsynta klockor också i min Watch Collection?
    Ja, du kan lägga till alla klockor i din Watch Collection, så att din klocksamling blir komplett. Men tyvärr har vi bara få eller inga uppgifter alls om sällsynta klockor. Men så snart klockan har annonserats ut flera gånger och det finns tillräckligt med uppgifter, så kommer dessa uppgifter automatiskt att infogas i din Watch Collection.

    Privat försäljning av klockor

    Allmän information

    Vad kostar försäljningen på Chrono24?
    På Chrono24 annonserar du ut din klocka gratis. Om försäljningen lyckas tar vi en provision på 6,5 % av försäljningspriset. Denna provision måste endast betalas om du lyckas sälja din klocka. Vi drar av provisionen direkt från försäljningspriset när vi betalar ut det till dig. Tänk på att köparen i vissa fall inte kan betala via depositionstjänsten. I sådana fall får du en faktura av oss med försäljningsprovisionen.

    Läs mer
    Hur faktureras tillbehör?
    På Chrono24 kan privata säljare sälja tillbehör gratis.

    För att skapa en annons väljer du Sälj klocka i menyraden och sedan Sälj tillbehör.
    Hur länge är min annons online?
    Din annons ligger till att börja med online på Chrono24 i 3 månader. Under den här tiden får du inte bjuda ut eller sälja varan någon annanstans. Om du inte har sålt din vara under den här tiden kan du förlänga din annons med 3 månader till eller ta bort den. För att förlänga annonsen kan det hända att vi behöver ett bevis på att varan fortfarande befinner sig i din ägo.
    Hur många annonser kan jag som privat säljare lägga ut?
    Som privat säljare kan du ha upp till 10 annonser insatta samtidigt. Privata säljare får inte sälja varor kommersiellt. Vi förbehåller oss därför rätten att inte lägga ut annonser som privata säljare lägger upp, om de ger intryck av kommersiell försäljning.

    Om du vill sälja klockor kommersiellt på Chrono24 får du registrera dig som handlare. Mer information hittar du här.
    Kan jag som privat samlare sälja hela min samling?
    Det finns inga speciella villkor för samlare. Du får i så fall annonsera ut varje klocka för sig.
    Köper Chrono24 in klockor själva?
    Chrono24 är en onlinemarknad där klockälskare från hela världen möts. Handeln äger alltid rum mellan köpare och säljare. Därför köper, värderar eller kontrollerar vi aldrig några varor. Vi rekommenderar att du säljer din klocka via en annons.

    Annonsera ut klockor

    Hur annonserar jag ut en klocka?
    Med vår annonsassistent kan du annonsera ut din klocka med några få enkla steg:
    1. Börja med att ange din klockas referensnummer i sökrutan. Vår annonsassistent identifierar modellen och fyller i formuläret automatiskt.
    2. Sedan beskriver du din klocka i detalj. Ju mer detaljerad beskrivningen är, desto lättare blir det för potentiella köpare att hitta din annons.
    3. Bifoga upp till 10 bilder av klockan sedd från olika håll till din annons. Håll din kamera och klocka redo. Medan du skapar din annons kommer du uppmanas att fotografera din klocka inställd på två tider som vi bestämmer, och dessa foton ska du sedan ladda upp som ägandebevis. Dessa bilder visas senare också i din annons.
    4. Registrera dig som säljare och ange dina kontouppgifter, så att pengarna kan betalas in direkt på ditt konto.
    Läs mer
    Vad är ett referensnummer?
    Referensnumret betecknar klockans modell/modellvariant och kan bestå av flera siffror och bokstäver. För vissa tillverkare finns referensnumret graverat på boettens botten (inte att förväxla med boettnumret), på bandfästet eller mer sällan på urtavlan. Referensnumret bör dock alltid finnas i pappren till klockan eller på kvittot. Om du inte kan hitta referensnumret, kan du söka på internet efter tillverkarens namn som finns på urtavlan och sedan jämföra bilderna med din klocka. En sådan snabb sökning brukar hjälpa i de flesta fall.
    Vad ska jag ange när det gäller klockans skick?
    Vad gör jag om jag inte kan ställa in de krävda säkerhetstiderna?
    Med hjälp av säkerhetsbilderna kontrollerar vi om säljaren faktiskt äger klockan som erbjudandet gäller. Om du inte kan ställa in de angivna tiderna kan du i stället notera tiderna på en lapp och lägga denna bredvid klockan. Ladda sedan upp bilder på detta som bevis. Om detta inte är möjligt, kontakta oss på PrivateSeller@chrono24.com
    Hur gör jag för att få en uppskattning av klockans värde?
    Utnyttja den kostnadsfria värderingen på Chrono24. Vi jämför din klocka med 475 000 annonser från hela världen och ger dig en prisrekommendation som hjälper dig att få bästa möjliga försäljningspris.

    Du kan givetvis leta igenom annonserna på Chrono24 på egen hand också för att analysera priserna. Dessutom kan du låta en juvelerare eller en auktionskammare uppskatta värdet på din klocka.

    Tänk på att du kan få ut ett högre försäljningspris om du annonserar ut din klocka på internet. Priset som du får av lokala auktionskammare och juvelerare är däremot ofta lägre, eftersom de måste ta hänsyn till sin vinstmarginal vid inköp.
    Vad betyder tekniska termer som repetition eller kronograf?
    Förklaringar av de viktigaste tekniska termerna hittar du i vårt klocklexikon.
    Jag kan inte hitta min annons. När publiceras den på Chrono24?
    Om du inte hittar din annons på Chrono24 kan detta bero på följande orsaker:
    1. Den manuella kontrollen har inte ägt rum än.
    2. För alla Chrono24-användares säkerhet kontrollerar vi alla nya annonser manuellt. Denna kontroll utförs på vardagar, men inte under helgen. Aktiveringen tar i regel 1–3 arbetsdagar.
    3. Säkerhetsbilderna är inte korrekta. I så fall har du fått ett e-postmeddelande med en uppmaning att uppdatera säkerhetsbilderna på dina myChrono24-sidor.
    4. Ditt användarkonto har inte aktiverats ännu. Kontrollera om du har klickat på länken i ditt aktiveringsmejl och bekräftat ditt användarkonto.
    5. I en del länder är det nödvändigt att verifiera den privata säljarens identitet. Det kan hända att din identitet inte har kontrollerats än. Tänk på att det kan ta 1–3 arbetsdagar att verifiera dina identitetshandlingar.
    Hur redigerar eller raderar jag mina privatannonser?
    Dina privatannonser redigerar du på myChrono24-sidan Annonser. Genom att klicka på motsvarande länk kan du ändra eller radera dina annonser. Om du vill göra ändringar på pris, tillverkare eller modell, vänd dig till PrivateSeller@chrono24.com. Tänk på att din annons tas bort permanent från vårt sortiment när du raderar den.
    Kan jag ändra betalningssättet för annonsen i efterhand?
    Om betalningen för din premiumuppgradering inte fungerar kan du avbryta transaktionen och gå tillbaka till Chrono24. Där väljer du sedan ett annat betalningssätt. Om du har fler frågor får du gärna vända dig till PrivateSeller@chrono24.com
    När kan jag få min annons raderad?
    Din annons ligger till att börja med online i 3 månader. Bjud inte ut din vara till försäljning på något annat ställe än Chrono24 under den här tiden, för att inte göra några intressenter besvikna. Om du har tungt vägande skäl kan du radera din annons på dina myChrono24-sidor.
    Varför kontrollerar Chrono24 om min annons fortfarande är aktuell under den tid den är betald?
    Vi vill alltid erbjuda besökarna på vår klockmarknad högsta möjliga kvalitet. För att hålla annonserna på Chrono24 aktuella kontrollerar vi var tredje månad via e-post om de utannonserade varorna fortfarande finns tillgängliga. Om du inte bekräftar din annons tas den bort automatiskt efter en vecka.
    Hur kan jag återaktivera min annons när den tagits bort genom aktualitetskontrollen?
    Vi återaktiverar gärna din annons. Du behöver bara mejla oss om detta till PrivateSeller@chrono24.com

    Försäljning

    Hur fungerar försäljningen exakt?
    Försäljningen blir säker via depositionstjänsten på Chrono24. Tjänsten innebär att du inte skickar iväg din klocka förrän köparen har överfört försäljningspriset till ett klientmedelskonto. Så snart varan har nått köparen betalas försäljningspriset ut till dig.

    I vissa fall kan det förekomma att en köpare eller en säljare inte kan utnyttja depositionstjänsten i sitt land. I sådana fall betalar köparen direkt till dig. Du väljer då själv en betalningsmetod, t.ex. banköverföring eller PayPal, och informerar köparen om detta.

    Mer information om försäljning via depositionstjänsten finns här.
    Jag tycker att en köpare verkar oseriös. Vad ska jag göra?
    Ta inga onödiga risker i sådana fall. En möjlighet är att erbjuda köparen att betala via PayPal. Mycket viktigt: Skicka inte iväg din vara förrän du fått pengarna och de krediterats ditt konto. Lita inte på betalningsbekräftelser via e-post.

    Du kan givetvis också överlämna klockan till köparen personligen. Vi rekommenderar i så fall att du väljer en säker eller övervakad plats, som en juvelerarbutik till exempel.
    Varför kan jag som säljare inte se intressentens e-postadress?
    För att skydda den personliga integriteten döljer vi köparnas och säljarnas e-postadresser vid kommunikation via vårt system. E-postadresserna anonymiseras samtidigt automatiskt. På så sätt skyddar vi dig mot personer som vill missbruka vår plattform för phishing eller annan bedräglig aktivitet.

    När du kommit överens med intressenten kan du begära att få dennes kontaktuppgifter via ett formulär, för att exempelvis få reda på leveransadressen eller för att skicka honom/henne en betalningsanmodan via PayPal. En länk till detta formulär hittar du i varje e-postmeddelande som du får från någon intressent via vårt system.

    Här ser du ett exempel på en anonymiserad e-postadress:
    41d07ee4-9cb3-4893-ade2-012bb56efc88-1un98@reply.chrono24.com
    Vilka betalningssätt kan jag erbjuda när jag hittat en köpare?
    Köparen betalar i regel via depositionstjänsten på Chrono24. Det innebär att köparen efter sin beställning betalar in pengarna på ett säkert klientmedelskonto. Sedan skickar du klockan till köparen och får försäljningspriset så snart klockan kommit fram till köparen.

    I vissa fall kan det förekomma att en köpare eller en säljare inte kan utnyttja depositionstjänsten i sitt land. I sådana fall betalar köparen direkt till dig. Du väljer då själv en betalningsmetod, t.ex. banköverföring eller PayPal. Chrono24 skickar sedan dina betalningsuppgifter till köparen.

    Mer information om depositionstjänsten finns här.

    Naturligtvis kan du även överlämna varan till köparen personligen. Vi rekommenderar i så fall att du väljer en säker och övervakad plats, som en juvelerarbutik till exempel. Även i sådana fall kan du välja depositionstjänsten som säker betalningsmetod. Följ även våra säkerhetstips.
    När ska försäljningsprovisionen betalas?
    Om du använder depositionstjänsten för din annons kommer vi att dra av provisionen från försäljningspriset när vi betalar ut det till dig.

    Om köparen betalar direkt till dig så får du en faktura med försäljningsprovisionen av oss. Fakturabeloppet ska betalas inom 14 dagar.

    Läs mer
    Vad händer med försäljningsprovisionen om försäljningen inte har ägt rum?
    Om vi har debiterat dig försäljningsprovision trots att du inte har sålt din klocka kan du annullera försäljningen. För att göra det laddar du åter igen upp två bilder på klockan till översikten över dina försäljningar som bevis på att du äger klockan.

    Om du har sålt klockan på ett annat ställe ber vi om ett bevis även för detta.
    Hur skickar jag som privat säljare min klocka på ett säkert sätt?
    För att förvissa dig om att din klocka kommer fram till mottagaren på ett säkert sätt måste du tänka på följande:

    • Förpackningen: Välj en stabil transportkartong i rätt storlek och använd tillräckligt med förpackningsmaterial.
    • Mottagarens adress: Låt köparen bekräfta leveransadressen i förväg. Se till att adressen blir lätt att läsa på transportkartongen.
    • Försäkring: Informera dig om transportförsäkringen redan före leveransen. Denna måste under alla omständigheter även gälla för värdesaker som klockor och försäkra dem till sitt fulla värde mot skada och förlust.
    • Spårning: Välj ett leveranssätt med spårning av försändelser. Skicka försändelsens spårnings-ID till köparen när du har skickat iväg varan, så att han/hon kan spåra sändningen.

    Kommersiell försäljning av klockor

    Hur registrerar jag mig som professionell handlare?
    Så här registrerar du dig som professionell handlare på Chrono24 i några få enkla steg:
    1. Ange dina personuppgifter
    2. Ange betalningsinformation (kreditkort eller i hela Europa även SEPA-direktdebitering)
    3. Skicka in verifieringsdokumenten
    Sedan kan du redan börja ladda upp dina första annonser. Men innan dina annonser publiceras måste ditt handlarkonto aktiveras av Chrono24. Märk väl att aktiveringen sker först efter det att vi har kontrollerat dina uppgifter och dina handlingar. För att göra vår kontroll behöver vi kopior av följande dokument, antingen via dokumentuppladdning, e-post, fax eller post:
    • Utdrag från handelsregister eller företagsregistreringsbevis
    • Adressbevis i form av en telefonräkning, elräkning eller liknande.
    Registrera dig nu och använd den 30 dagar långa, kostnadsfria provperioden för att testa Chrono24 ordentligt:
    Vilka prismodeller finns det för professionella handlare?
    Chrono24 erbjuder tre paket med olika prismodeller, som är perfekt anpassade till dina behov. Paketen Light, Pro och Premium varierar bland annat vad gäller antalet annonser och försäljningsprovisionen. Du kan betala ditt paket månadsvis eller för ett år i förskott. Detaljerad information hittar du här.
    Hur lägger jag upp mina annonser?
    Du kan antingen lägga du upp dina klockor själv eller så importerar vi uppgifterna från din hemsida åt dig. I marknadsplatshanteraren skapar du dina annonser själv – med en mängd olika hjälpfunktioner. Du kan dessutom ladda upp 16 bilder i annonsen, oberoende av vilket paket du har bokat. Du kan importera uppgifter från din hemsida om du har minst 50 annonser. Uppgifterna importeras då helt automatiskt från din hemsida och uppdateras dagligen.
    Hur redigerar eller raderar jag min annons?
    När du importerar uppgifter tas annonserna över precis exakt som de är på din hemsida. Alla ändringar som görs på din hemsida visas därför automatiskt på Chrono24 när nästa import har genomförts.

    Om du skapar annonserna manuellt så kan du själv redigera och radera dina annonser på dina handlarsidor. För att göra det går du till Mina annonser och väljer alternativet Redigera/ta bort annonser. Gör dina ändringar i formuläret och spara sedan annonsen.
    Hur faktureras tillbehör?
    För tillbehör gäller särskilda villkor. 50 annonser med tillbehör räknas som en enda klockannons.
    Varför kan jag som säljare inte se intressentens e-postadress?
    För att skydda den personliga integriteten döljer vi köparnas och säljarnas e-postadresser vid kommunikation via vårt system. E-postadresserna anonymiseras automatiskt för att skydda dig mot personer som vill missbruka vår plattform för phishing eller annan bedräglig aktivitet.

    När du kommit överens med intressenten kan du begära att få dennes kontaktuppgifter via ett formulär, för att exempelvis få reda på leveransadressen eller för att skicka honom/henne en betalningsanmodan via PayPal. En länk till detta formulär hittar du i varje e-postmeddelande som du får från någon intressent via vårt system.

    Här ser du ett exempel på en anonymiserad e-postadress:

    41d07ee4-9cb3-4893-ade2-012bb56efc88-1un98@reply.chrono24.com

    Dataskydd

    Är mina personuppgifter säkra hos Chrono24?
    Ja. Vi använder den modernaste säkerhetstekniken för att skydda dina personuppgifter mot manipulering, delvis eller fullständig förlust och mot obehörig åtkomst av tredje part. Detaljerad information hittar du i våra dataskyddsbestämmelser.
    Kommer mina uppgifter att lämnas vidare till tredje part?
    Vi använder dina personuppgifter uteslutande till att genomföra ditt köp eller din beställning. Uppgifterna lämnas endast ut till tredje part i sådana fall som beskrivs i våra dataskyddsbestämmelser.
    Din sökning gav inga träffar