Depositionstjänsten på Chrono24

Köpare

Säljare

Depositionstjänsten gör det ännu enklare och säkrare att köpa av privatpersoner: Du betalar in köpesumman på ett klientmedelskonto, där dina pengar är i säkert förvar tills du har fått din klocka. Köp bekvämt även av privata säljare från utlandet, och lita alltid på stödet från vårt team.

Betala säkert vid köp av privatpersoner

Betalning via klientmedelskonto

Säkerheten först. Först får du den köpta klockan. Sedan betalas köpesumman ut till säljaren.

Flexibla betalningssätt

Med depositionstjänsten köper du sorglöst av privata säljare från hela världen, oavsett om du betalar via banköverföring eller med kreditkort.

Personlig support

Vi hjälper dig alltid med råd och dåd. Om det är något som inte fungerar som avtalat, hjälper vi dig och säljaren att nå en överenskommelse.

Viktigt: alternativet att sälja via Chrono24:s depositionstjänst är endast tillgängligt i följande regioner: alla SEPA-länder, Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Singapore, Sydkorea, USA, Förenade Arabemiraten och i Frankrikes utomeuropeiska områden.

Mer säkerhet för säljare och köpare

På Chrono24 säljer du alltid via vår depositionstjänst. Med denna tillhandahåller vi ett säkert betalningssätt som ger dig möjlighet att kunna erbjuda din vara helt utan bekymmer – även internationellt.

Så här fungerar det

I 4 steg till en framgångsrik försäljning

Du säljer din vara bindande på Chrono24

Du säljer din vara bindande på Chrono24

Köparen betalar in pengarna på ett säkert klientmedelskonto

Köparen betalar in pengarna på ett säkert klientmedelskonto

Du skickar varan till köparen med försäkrad post

Du skickar varan till köparen med försäkrad post

Du får pengarna direkt till ditt konto så snart varan har kommit fram

Du får pengarna direkt till ditt konto så snart varan har kommit fram

Ta reda på mer om försäljningen på Chrono24

Hur fungerar depositionstjänsten?

Hur får jag pengarna från försäljningen?

Hur skickar jag min klocka på ett säkert sätt?

Vad händer när problem uppstår?

Vad är depositionstjänsten på Chrono24?
Depositionstjänsten på Chrono24 ger mer säkerhet åt både säljare och köpare vid klockköpet: När köparen har betalat in pengarna på klientmedelskontot, förvaras pengarna tryggt på det kontot tills köparen har fått den beställda varan.

I regel godkänner vi utbetalningen inom 7 vardagar efter det att köparen har bekräftat att varan har levererats. Betalningen kan också godkännas tidigare av köparen själv.

Vid betalning via depositionstjänsten har vi dessutom bättre möjligheter att hjälpa dig om något inte går som planerat.
Vilka betalningssätt kan jag erbjuda när jag hittat en köpare?
Köparen betalar i regel via depositionstjänsten på Chrono24. Det innebär att köparen efter sin beställning betalar in pengarna på ett säkert klientmedelskonto. Sedan skickar du klockan till köparen och får försäljningspriset så snart klockan kommit fram till köparen.

I vissa fall kan det förekomma att en köpare eller en säljare inte kan utnyttja depositionstjänsten i sitt land. I sådana fall betalar köparen direkt till dig. Du väljer då själv en betalningsmetod, t.ex. banköverföring eller PayPal. Chrono24 skickar sedan dina betalningsuppgifter till köparen.

Mer information om depositionstjänsten finns här.

Naturligtvis kan du även överlämna varan till köparen personligen. Vi rekommenderar i så fall att du väljer en säker och övervakad plats, som en juvelerarbutik till exempel. Även i sådana fall kan du välja depositionstjänsten som säker betalningsmetod. Följ även våra säkerhetstips.
När ska försäljningsprovisionen betalas?
Om du använder depositionstjänsten för din annons kommer vi att dra av provisionen från försäljningspriset när vi betalar ut det till dig.

Om köparen betalar direkt till dig så får du en faktura med försäljningsprovisionen av oss. Fakturabeloppet ska betalas inom 14 dagar.

Läs mer
Vilken säkerhet ger depositionstjänsten för säljare?
Säkerhet vid klockköpet är särskilt viktigt för oss! Med depositionstjänsten säkerställer du att bedrägeriförsök inte har någon chans och att köpesumman kommer in på ditt konto.

Säker betalning
Köparen betalar in pengarna på klientmedelskontot. Du skickar inte iväg varan förrän betalningen har kommit in dit. Så snart varan har kommit fram till köparen, kan han eller hon ordna med utbetalningen till dig. Men oroa dig inte – om köparen inte gör det, betalar vi i regel ut dina pengar till dig inom 7 vardagar efter leveransen.

Dataskydd
Vid betalning via depositionstjänsten lämnar du inte ut några uppgifter till köparen. Således är dina uppgifter alltid skyddade.

Chrono24 Support, om någon gång något inte går som planerat
Om det någon gång skulle uppkomma problem, bistår vi dig gärna med råd och dåd och hjälper till att övervinna eventuella språkbarriärer mellan dig och köparen.
När får jag mina pengar?
Så snart varan har kommit fram till köparen, kan han eller hon godkänna utbetalningen av köpesumman till dig. Men oroa dig inte – om köparen inte gör det, betalar vi i regel ut dina pengar till dig inom 7 vardagar efter leveransen. Tänk på att det kan ta upp till 3 vardagar tills ditt konto krediteras med pengarna.
Hur skickar jag som privat säljare min klocka på ett säkert sätt?
För att förvissa dig om att din klocka kommer fram till mottagaren på ett säkert sätt måste du tänka på följande:

  • Förpackningen: Välj en stabil transportkartong i rätt storlek och använd tillräckligt med förpackningsmaterial.
  • Mottagarens adress: Låt köparen bekräfta leveransadressen i förväg. Se till att adressen blir lätt att läsa på transportkartongen.
  • Försäkring: Informera dig om transportförsäkringen redan före leveransen. Denna måste under alla omständigheter även gälla för värdesaker som klockor och försäkra dem till sitt fulla värde mot skada och förlust.
  • Spårning: Välj ett leveranssätt med spårning av försändelser. Skicka försändelsens spårnings-ID till köparen när du har skickat iväg varan, så att han/hon kan spåra sändningen.
Hur hjälper Chrono24 mig vid problem?
Om det någon gång skulle uppkomma problem, bistår vi dig gärna med råd och dåd och hjälper till att övervinna eventuella språkbarriärer mellan dig och köparen. En lösning hittas alltid i samförstånd med båda parter. Om försäljningen upphävs, betalar vi aldrig tillbaka köpesumman utan säljarens samtycke.
När får jag ett tillgodohavande för en annullerad försäljning?
Så snart vi har annullerat din försäljning, får du en återbetalning av försäljningsprovisionen av oss. Om du redan har betalat denna, sker återbetalningen senast 7 dagar efter det att försäljningen har annullerats. Vid en överföring ska du tänka på att det kan ta upp till 3 vardagar tills ditt konto har krediterats med pengarna.