Chrono24 hjälp och vanliga frågor och svar

Det är lättast om du använder vår fritextsökning för att snabbt få svar på dina frågor. Alternativt kan du också kontakta oss direkt.

På Chrono24 hittar du lätt den klocka du vill ha via sökfältet. Du kan även filtrera sökresultaten på flera olika sätt.

Sökfält
Sökfältet är det enklaste sättet att hitta en klocka, eftersom du får olika förslag helt automatiskt medan du skriver in din sökning.

Sidan med sökresultaten
Du kan filtrera sökresultaten på flera olika sätt: Du kan till exempel filtrera efter märke, modell, referensnummer eller tillgänglighet. Du kan även sortera sökresultaten efter pris, publiceringsdatum, relevans eller popularitet.

Klicka på Spara denna sökning om du vill skapa ett sökuppdrag, så får du information om nya annonser via e-post. De filter du valt sparas automatiskt när du gör det.
När du har gjort en sökning efter en viss vara i sökfältet, kan du förfina din sökning genom att filtrera sökresultaten. Du kan till exempel filtrera sökresultaten efter märke, modell, skick eller material. Klicka på mer så visas fler filtreringsalternativ. Du kan välja många alternativ inom varje filtreringskategori. Om du vill avaktivera ett filter tar du bara bort markeringen vid det filtret.

Du kan sortera sökresultaten via menyfältet längst upp till höger på listan: Du kan sortera efter pris, publiceringsdatum, relevans eller popularitet. Du kan ställa in vilken sortering som ska vara standard under Inställningar på dina myChrono24-sidor.
Referensnumret på en lyxklocka identifierar klockmodellen helt entydigt. Somliga klocktillverkare (Breitling till exempel) använder dessutom numret till att definiera klockans exakta utförande (t.ex. armbandet, typ av spänne och liknande).

Köpa klockor

Allmän information

Det finns två sätt att välja mellan om du vill köpa en klocka på Chrono24:

Köp via Chrono24:
Många annonser låter dig köpa klockan direkt via Chrono24. Klicka på den gröna knappen ”Köp” på annonssidan. Du betalar då in dina pengar på ett klientmedelskonto, där de är i säkert förvar tills du fått din klocka. Chrono24-teamet hjälper dig med råd och dåd under hela köpprocessen och ser till att allt går smidigt.

Mer information om köp via Chrono24 hittar du här:
Kontakta säljaren direkt:
Om säljaren inte erbjuder köp via Chrono24, kontaktar du säljaren genom att klicka på ”Kontakta säljaren” eller per telefon. Du avtalar då villkoren för betalning och leverans direkt med säljaren.

Tänk på följande: Din motpart i avtalet är alltid säljaren.
Försäljningspriset på en klocka består av följande komponenter. För det första ingår förstås priset på själva klockan. För det andra kan kostnader tillkomma för förpackning, försäkring, frakt eller moms och importmoms. Beroende på om du beställer din klocka hos en säljare i ditt hemland eller i utlandet blir tilläggskostnaderna olika höga. Kontakta säljaren för mer detaljerad information.
Ja. På så vis kan vi hjälpa dig på bästa sätt om några frågor uppstår och ge dig aktuell information om din beställning.
Din motpart i avtalet är alltid handlaren eller den privata säljaren som du köper klockan av. Om du väljer att köpa via Chrono24 så kommer försäljningsvillkoren att visas under själva köpprocessen. Om du köper din klocka direkt av en handlare så måste du följa handlarens allmänna affärsvillkor.

Mer information om köp via Chrono24 hittar du här:
I nuläget kan du betala med kreditkort (VISA, MasterCard eller American Express), Affirm (för närvarande endast i USA) eller via banköverföring. Vilka betalningssätt du kan välja mellan för en viss vara visas på annonssidan.

För att genomföra betalningarna samarbetar vi med betaltjänstleverantören Mangopay. Mangopay är en betaltjänstleverantör som är specialiserad på onlinemarknadsplatser och som hör samman med den franska banken Credit Mutuel Arkea.
Det kan bero på en rad olika saker om säljaren inte svarar direkt på din förfrågan. Chrono24 är en internationell webbplattform med säljare från flera olika länder. Många handlare har stängt under helgdagarna och semestertiderna i deras länder. Det kan också hända att en förfrågan besvaras lite senare än vanligt om efterfrågan plötsligt stiger. Tänk på att du måste kontakta säljaren på något av de språk som listas bredvid kontaktformuläret och att säljaren måste få lite tid på sig att svara på ditt meddelande.
Du kan anmäla en misstänkt vara direkt i annonsen. Länken Anmäl annons finns i varje annons. Beskriv vad som gör dig misstänksam så detaljerat som möjligt. Vi granskar sedan din anmälan och vidtar lämpliga åtgärder om så behövs.
På Chrono24 gäller den undantagslösa regeln att handlare inte får lägga upp förfalskade klockor till försäljning. Vi kontrollerar alla professionella handlare och de flesta av dem har sålt sina lyxklockor på Chrono24 i många år utan några problem. Vårt Trusted Seller-sigill är ett ytterligare tecken på att en handlare är seriös. Om en handlare bevisligen försöker sälja en kopia så spärrar vi den handlaren direkt.

Men för säkerhets skull bör du alltid ta reda på det verkliga marknadsvärdet innan du köper din drömklocka. Klockor av märken som Rolex, Breitling eller något annat lyxmärke säljs vanligtvis inte för några tusenlappar. Rent allmänt gäller följande: Om ett erbjudande låter för bra för att vara sant eller om du börjar misstänka att klockan inte är äkta, så är det bättre att du avstår från att köpa klockan. Anmäl i stället dina misstankar till oss via länken ”Anmäl annons” direkt i annonsen.

Men tänk på att äkta märkesklockor ibland repareras med reservdelar som inte helt perfekt motsvarar originaldelarna som fanns i modellen från början. Ibland händer det att reservdelarna saknas, särskilt till vintageklockor. I sådana fall är handlaren skyldig att påpeka att delarna har bytts ut.
Om försäljningen sker direkt via Chrono24 kan du beställa klockan du vill ha genom att klicka på den gröna ”Köp”-knappen. Via ”Kontakta säljaren” har du möjligheten att ställa dina frågor i samband med annonsen. Du kan även skicka ett prisförslag till många säljare genom att klicka på knappen ”Föreslå pris”. Om knappen ”Frågor om annonsen” är tillgänglig kommer svaren på dina frågor att vara offentligt synliga för alla Chrono24-användare.

Säljaren får alltid ditt meddelande via e-post. Därvid visar vi dig den genomsnittliga svarstiden. Tyvärr kan vi inte tillhandahålla exakt information om när meddelandet kommer att läsas eller besvaras.

Ytterligare information om handläggningen via Chrono24 finns här:

Varorna är i regel tillgängliga genast eller inom kort. Exakt information hittar du på själva annonssidan.

Leverans

I många av de professionella handlarnas annonser finns redan information om leveranstider och fraktkostnader. Privata säljare skickar alltid ett erbjudande till dig som även innehåller den här informationen.
Vanligtvis bestämmer handlaren vilket fraktbolag han eller hon vill använda för att skicka varan. På leveransbekräftelsen kan du se vilket fraktbolag som används.
Vi informerar dig så snart varan har skickats och om det finns något spårnings-ID så får du det av oss i ett e-postmeddelande.
Om du inte har kommit överens om något annat med handlaren, så skickas varje klocka som köps med Chrono24:s köparskydd försäkrad till hela sitt värde, även från utlandet. Om du köper av en privatperson bör du diskutera detaljerna om leveransen med säljaren.
Varan försäkras till sitt fulla värde vid frakt.

Om att köpa av privata säljare

Om du köper av en privat säljare är depositionstjänsten på Chrono24 det säkraste sättet att betala din klocka på. Du betalar då in pengarna på ett klientmedelskonto, där de är i säkert förvar tills du fått klockan. Chrono24:s team hjälper dig med råd och dåd om något inte fungerar enligt vad ni kommit överens om.

Om den privata säljaren inte erbjuder depositionstjänsten på Chrono24 rekommenderar vi ett personligt möte på en säker plats. Det säkraste sättet är att genomföra köpet direkt i en etablerad klockhandlares butik, där klockhandlaren kan kontrollera klockan direkt på plats. Andra alternativ är att betala via PayPal eller att använda en extern depositionstjänst.

Om att köpa av professionella handlare

Ett garantiåtagande är en frivillig, extra tjänst som handlaren eller tillverkaren kan erbjuda och som garanterar ovillkorlig ersättning. Garantiskyddet omfattar vanligtvis hela klockans eller vissa delars funktionsduglighet under en tidsperiod som definieras på förhand.

Även online-handlare lämnar delvis garantier på vissa tjänster. Börja med att ta reda på vilka garantier som lämnas av handlaren och hur länge de är giltiga. Kontrollera efter köpet att datumet finns på garantikortet och att det har stämplats eller undertecknats, och att kvittot stämmer överens med garantikortet. Annars kan det hända att garantikortet inte godkänns.
Varje handlare kontrolleras grundligt när de registrerar sig på Chrono24, för att vi ska kunna styrka deras identitet och försäkra oss om att de är seriösa. Bland annat kontrolleras deras företags registreringsbevis och deras referenser från andra handlare. Vi tar även hänsyn till kundernas feedback när vi gör vår bedömning.
Klockhandlare kan rekommendera andra handlare åt användarna på Chrono24. De kan högst göra 10 rekommendationer. Men endast Trusted Seller kan både rekommendera andra handlare och själva rekommenderas.

Om att köpa klockor från utlandet

Priset visas i annonsen precis som säljaren har satt det. Det kan därför hända att extra kostnader som tullavgifter, skatter, frakt- och försäkringskostnader tillkommer.

Kontakta klockans säljare för att få reda på det exakta priset och de kostnader som ingår. Säljaren kan också tala om för dig om fraktbolaget tar hand om tullformaliteterna. Kontakta din lokala tullmyndighet för information om de regler som gäller i ditt land.

Inom den Europeiska unionen är köp av klockor tullfria. Vid import från tredje land till EU, exempelvis från USA, tillkommer en mindre tullavgift och importmomsen till priset. Kontakta tullmyndigheten för mer utförlig information.
När du importerar en vara till ditt land, kan tullavgifter och importmoms tillkomma. Dessa tas ut av de behöriga tullmyndigheterna och ska betalas så snart varan når destinationslandet. Kontakta tullmyndigheten för mer utförlig information.
Avgifterna och momsen tas ut av de behöriga tullmyndigheterna och ska betalas så snart varan når destinationslandet. I de flesta fallen betalar du de tillkommande avgifterna och momsen vid leveransen direkt till fraktbolaget.

Betalning

I de flesta annonserna går det att betala via Chrono24:s klientmedelskonto. Du betalar då in dina pengar på klientmedelskontot via kreditkort eller banköverföring, och där är pengarna i säkert förvar tills du fått din klocka. Chrono24:s team hjälper dig alltid med råd och dåd och ser till att köpet går smidigt.

Mer information om betalning via Chrono24 hittar du här:
Om du inte köper via Chrono24:s klientmedelskonto ska du vända dig direkt till säljaren för att komma överens om hur betalningen ska ske.
Vår allmänna rekommendation är att du köper säkert via Chrono24:s klientmedelskonto. Men om det inte är möjligt av någon anledning så kan du alltid lita på våra professionella handlare. Vi granskar nämligen alla handlare under registreringsprocessen och kontrollerar noga att deras identitet stämmer och att de är seriösa. Vi kontrollerar bland annat deras företags registreringsbevis och deras referenser från andra handlare. Du kan med andra ord lita på en professionell handlare som erbjuder förskottsbetalning via banköverföring.

Om man köper av en privat säljare så är förskottsbetalning däremot ingen säker metod. Om den privata säljaren insisterar på denna betalningsmetod och om du absolut vill köpa klockan, så bör du för din egen skull själv kontrollera om säljaren och erbjudandet är seriösa. Du kan till exempel begära att få referenser eller fler foton på klockan eller på personliga dokument. Ett annat möjligt alternativ till förskottsbetalning är att använda en extern depositionstjänst. Om du inte är helt säker på att säljaren är seriös så är det lika bra att du avstår från köpet.

Många säljare erbjuder möjligheten att sköta betalningen via Chrono24:s depositionstjänst. Du betalar då in pengarna på vårt klientmedelskonto, där de är i säkert förvar tills du håller klockan i dina händer och själv kan kontrollera dess kvalitet. Vårt supportteam hjälper dig alltid och ser till att köpet går utan problem. Mer information om Chrono24:s depositionstjänst hittar du här:

Vi rekommenderar att du väljer att betala säkert via depositionstjänsten på Chrono24. Om du betalar med kreditkort eller via PayPal bör du tänka på följande:

Du kan själv höja säkerheten när du handlar med kreditkort på nätet genom att följa vissa säkerhetsregler. Se till att du använder en krypterad anslutning. En krypterad anslutning känns igen på beteckningen https och på hänglåset uppe i webbläsarens adressfält. Kontrollera dina kreditkortsutdrag med jämna mellanrum. Många kreditkortsföretag har en zero-liability-policy, som dock inte gäller för oaktsamhet. Det betyder att kunden ska hållas helt skadelös för obehöriga transaktioner. Om betalningar som inte auktoriserats genomförs med ditt kreditkort måste du så snabbt som möjligt kontakta ditt kreditkortsföretag. För mer detaljerad information om villkoren för att köpa via PayPal är det bäst att du kontaktar PayPal direkt. Tänk dessutom på att om du använder alternativet att föra över pengar till ”vänner och familj”, så skyddas du inte av PayPals köpskydd och vi kan inte hjälpa dig i sådana fall.
I de flesta annonserna går det att betala via Chrono24:s klientmedelskonto. Du betalar då in dina pengar på klientmedelskontot, där de är i säkert förvar tills du fått din klocka. Chrono24:s team hjälper dig alltid med råd och dåd och ser till att köpet går smidigt. Mer information om att betala via Chrono24:s klientmedelskonto hittar du här:
Om det inte skulle vara möjligt att betala via Chrono24:s klientmedelskonto, bör du tänka på följande:

Det kanske finns andra seriösa depositionstjänster i ditt land som du kan använda för att genomföra köpet. Informera dig noga i förväg innan du väljer en depositionstjänst.

Både köparen och säljaren måste godkänna att en depositionstjänst används. Om du använder en depositionstjänst bör du se till att du får all information direkt från depositionstjänsten. Lita inte på vidarebefordrade e-postmeddelanden från säljaren.

Retur

Innan du köper en klocka bör du ta reda på handlarens villkor för returer. Vissa handlare accepterar bara returer om klistermärket och klockans förpackning fortfarande är oöppnade och i ursprungligt skick. Skicka för säkerhets skull endast tillbaka klockan med försäkrad leverans och se till att du håller den angivna tidsfristen för returen. Vi rekommenderar att du vänder dig till säljaren innan du skickar tillbaka klockan för att ta reda på de exakta villkoren för returen.
Om du har betalat via vår depositionstjänst och vill ångra ditt köp, så måste du höra av dig till vårt supportteam inom 14 dagar på telefon +49 721 96693-920 eller genom att e-posta till . Vi dokumenterar och bekräftar för dig att du har ångrat ditt köp i tid och påbörjar handläggningen av ärendet och informerar dig om processen.

Om du har betalat köpesumman direkt till handlaren eller den privata säljaren, så måste du kontakta dem för att ångra köpet.

Tänk på att det inte finns någon lagstadgad ånger- eller returrätt vid köp från privata säljare.
Om du utövar din ångerrätt får du själv stå för de direkta kostnaderna för returförsändelsen. Tänk på att kostnaderna för frakten på grund av försäkringsskyddet kan uppnå upp till 250 EUR.

Köparskydd

Om du vill anmäla ett problem måste du kontakta vår support på Chrono24 och ange ditt beställningsnummer senast 14 dagar efter att du tagit emot leveransen.
Chrono24:s köparskydd innehåller olika säkerhetstjänster som ger dig ett omfattande skydd som täcker allt från det att du beställer klockan fram till dess att du kanske vill ångra köpet:

  • betalning via depositionstjänst
  • äkthetsgaranti
  • 14 dagars lagstadgad ångerrätt
  • stränga regler för handlare
  • försäkrad frakt
  • Quality & Security Team


Mer information om Chrono24:s köparskydd hittar du på https://www.chrono24.de/about-us.htm.
Chrono24:s köparskydd är i vanliga fall gratis för dig. Det är bara om du betalar via depositionstjänsten med ett kort från American Express (Amex) som vi tar en extra avgift, eftersom det betalningssättet är förknippat med höga kostnader för oss. Hur hög den individuella avgiften blir får du se i god tid under köpprocessen när du väljer mellan de tillgängliga betalningssätten.
Du kan alltid använda Chrono24:s köparskydd när du har beställt en klocka från en Chrono24-handlare. Du måste ha gjort beställningen via Chrono24:s system. Om du inte har betalat klockan via vår depositionstjänst kan du ändå aktivera köparskyddet i efterhand.

Men tänk på att köp av privata säljare inte täcks av Chrono24:s köparskydd.
Om du köper med Chrono24:s köparskydd gäller de lagstadgade garantibestämmelserna. Du får inte någon utökad garanti eller särskilda ersättningsanspråk.
Om du har köpt din klocka med köparskyddet får du tillbaka hela köpesumman och de fraktkostnader som redan betalats om du ångrar ditt köp.

Men tänk på att du själv måste stå för kostnaderna för returförsändelsen, vilka på grund av försäkringsskyddet kan uppgå till 250 EUR. Dessutom måste du själv se till att du får tillbaka importavgifterna från tullverket.
Trusted Checkout var den tidigare beteckningen på Chrono24:s köparskydd. För att underlätta förståelsen har vi ändrat namnet för våra kunder. Du behåller självklart alla fördelar du hade innan, samtidigt som du får en hel del nya också.

Chrono24:s köparskydd ger dig följande säkerhetstjänster:
  • betalning via depositionstjänst
  • äkthetsgaranti
  • 14 dagars lagstadgad ångerrätt
  • stränga regler för handlare
  • försäkrad frakt
  • Quality & Security Team

Mer information om Chrono24:s köparskydd hittar du på Köparskydd

myChrono24

Allmän information

När du registrerar dig öppnas lyxklockornas värld upp för dig: Du kan snabbt och säkert kommunicera med säljare och utnyttja de många möjligheterna som dina personliga sidor erbjuder. Alla funktioner i ditt konto visas överskådligt, så att du lätt kan hålla koll på all information.

Snabba och trygga köp

Med myChrono24 har du chansen att snabbt och säkert köpa din drömklocka från vilken handlare du vill. Om några frågor uppstår kan handlaren besvara dem direkt.

Behåll överblicken

Med myChrono24 kan du lätt lägga till attraktiva annonser i din kom-ihåg-lista så att du snabbt hittar dem igen. Spara din sökning och håll dig uppdaterad. Tack vare myChrono24 missar du aldrig några spännande erbjudanden, för vi meddelar dig så snart nya annonser dyker upp.

Sätt in och förvalta dina annonser lätt och bekvämt

Via Chrono24 kan du inte bara köpa klockor, det går lätt att sälja dem också. Med myChrono24 går det snabbt och lätt att skapa en annons och efter några få enkla steg visas din klocka på vår plattform.

Mer information finns på: https://www.chrono24.se/info/mychrono24.htm
Logga in dig på myChrono24-sidorna med din e-postadress (användarnamn) och ditt lösenord. Under Profil kan du ändra och spara dina personliga uppgifter som namn, adress, telefonnummer eller ditt lösenord. Under Inställningar kan du anpassa portalinställningarna och e-post-inställningarna och välja på vilket språk du helst vill ha e-postmeddelanden från Chrono24. Här kan du också prenumerera på eller avbeställa vårt nyhetsbrev.
Du kan ändra ditt lösenord på dina myChrono24-sidor genom att klicka på Profil i menyn. Genom att klicka på Ändra lösenord längst ner på sidan kommer du till en sida där du uppmanas att ange ditt gamla och ditt nya lösenord. Om du har glömt ditt lösenord klickar du på Glömt lösenordet?. Ange din e-postadress och klicka därefter på Återställ lösenord. Du får sedan ett mejl från oss med anvisningar om hur du ändrar ditt lösenord.
För att göra det klickar du på Profil på dina myChrono24-sidor och sedan på ”Ta bort användarkonto”. Tänk på att din kom-ihåg-lista, din Watch Collection och dina sparade sökningar plus alla egna annonser också tas bort om du gör det.
Ja, på Chrono24 kan du enkelt och säkert läsa och svara på meddelanden från säljare och köpare. För att kunna använda meddelandena måste du vara inloggad på dina personliga sidor. Du kan öppna dina meddelanden på Chrono24:s webbplats eller i vår mobilapp.
Säkerhet och skydd

Via meddelandena kan du beställa och betala säkert. Du behöver inte ge köparen eller säljaren din e-postadress eller ditt telefonnummer och du kan på så vis kan också kommunicera utan att lämna ut uppgifter till någon tredje part. Det innebär att dina uppgifter och meddelanden är säkra hos oss.

Kommunicera effektivt

På Chrono24 kan du skicka meddelanden direkt, snabbt och enkelt. Du behöver inte använda något extra e-postprogram eller någon annan meddelandetjänst.

Kommunicera med hela världen

Meddelanden som skrivits på andra språk kan du lätt översätta till ditt eget språk genom att klicka på knappen ”Översätt”. Den här knappen hittar du under varje meddelande.

Allt samlat på ett ställe

Så behåller du lätt överblicken över alla dina meddelanden. Du kan se och hantera både aktuella och tidigare utbyten med köpare och säljare. Dessutom kan du alltid se den aktuella statusen på förfrågningar och beställningar. Här hittar du din tidigare kommunikation – för säkerhets skull, om det skulle uppstå en tvist mellan köparen och säljaren.

Skräppostfilter

Vi upptäcker oseriösa meddelanden och skyddar dig mot dem: Inom ramen för användningen av meddelandena på Chrono24 skannas och analyseras de meddelanden du skickar automatiskt och manuellt av oss. Detta sker för följande ändamål:

  • för att förebygga bedrägerier
  • för att uppdaga olagliga handlingar och brott mot våra allmänna affärsvillkor
  • för att förbättra kommunikationen och kundstödet.
  • Ja, du kan bifoga filer genom att klicka på gemet. Filen får inte vara större än 60 MB. De tillåtna filformaten är: pdf, txt, eml, mp4, mov, rtf, m4v, csv, wmv, doc, docx, xls, zip, odt, pages, rar, ppt, pptx, ods, jpg, jpeg, png och gif.
    Du kan själv hantera och arkivera de meddelanden som du skickat och tagit emot. Om du gör en förfrågan kan du även få dem raderade av oss.
    Nej, ett meddelande som redan har skickats går inte att ta tillbaka.
    Ja, meddelandena kan filtreras efter kategorierna Oläst, obesvarat och arkiv. Dessutom kan du söka genom meddelandena efter visa sökord eller priser.

    Logga in med Google/Apple

    För att registrera dig eller logga in på Chrono24 kan du välja mellan följande alternativ:

    1. Du skapar ett nytt konto på Chrono24 med din e-postadress och ett lösenord. Sedan loggar du in med dem.
    2. Du registrerar dig eller loggar in via en extern tjänst – alltså med Google eller Apple. I så fall sker autentiseringen av din identitet via din Google-inloggning eller ditt Apple ID. Du slipper då skapa ett nytt lösenord för ditt konto på Chrono24 och inloggningen går sedan alltid snabbt och enkelt.
    Märk väl: När du registrerar dig med ditt Apple ID måste du tänka på vad som gäller för funktionen ”Dölj min e-postadress”.
    Oberoende av om du har registrerat dig på Chrono24 med e-postadress och lösenord eller med dina inloggningsuppgifter för Google eller Apple, så kan du alltid lätt ändra din e-postadress på dina myChrono24-sidor under ”Profil”. Dina inloggningsuppgifter för Google eller Apple påverkas inte av att du ändrar din e-postadress. Du kan fortsätta att använda inloggningsuppgifterna som vanligt.
    Du kanske skapade ditt konto på Chrono24 med en annan e-postadress än den som du använder till att logga in via Google eller Apple? I så fall gör du så här:
    1. Radera det konto på Chrono24 som du just skapade med hjälp av din Google-inloggning eller Apple-ID. För att göra det går du till dina myChrono24-sidor under ”Profil” och klickar på ”ta bort användarkonto”.
    2. Börja om registreringsprocessen via Google eller Apple. När du får frågan om du redan har ett konto på Chrono24 måste du klicka på ”Ja, jag har redan ett konto”. Sedan anger du e-postadressen som är knuten till ditt konto på Chrono24.
    3. Ditt konto på Chrono24 ansluts nu till din Google-inloggning eller ditt Apple ID. Nu kan du komma åt alla data som finns sparade i ditt konto.
    1. Starta registreringsprocessen med Google eller Apple. När du får frågan om du redan har ett konto på Chrono24 måste du klicka på ”Ja, jag har redan ett konto”. Märk väl: Det går inte att ansluta dina konton till varandra i efterhand.
    2. Ange e-postadressen som är knuten till ditt konto på Chrono24.
    3. Bekräfta anslutningen till din Google-inloggning eller ditt Apple-ID –
    sedan kommer du direkt åt alla data som finns sparade i ditt konto.
    Ja, du kan ansluta hur många inloggningsuppgifter för Google och Apple som helst till ditt konto på Chrono24.
    För att ta bort anslutningen av dina inloggningsuppgifter för Google eller Apple från ditt konto på Chrono24, ska du genomföra följande tre steg:
    1. Logga in på ditt konto på Chrono24.
    2. Under ”Profil” på dina myChrono24-sidor ser du de inloggningsuppgifter för Google/Apple som du har anslutit till ditt konto på Chrono24.
    3. Klicka på papperskorgen för att ta bort respektive anslutning.
    I regel identifierar du dig med din e-postadress och din PIN-kod. Din PIN-kod hittar du på dina myChrono24-sidor under ”Profil”.
    Har du anslutit ditt konto på Chrono24 till några inloggningsuppgifter för Google eller Apple och är osäker på vilken e-postadress som har sparats där? Eller använder du Apples funktion för att dölja e-postadressen? I så fall kan du identifiera dig med ditt kundnummer, som du hittar på dina myChrono24-sidor under ”Profil”, direkt under din profilbild.
    I vanliga fall är ditt Apple-ID en privat e-postadress som du själv väljer. Men du kan också välja att gömma din privata e-postadress och använda en slumpmässigt genererad engångsadress som du får av Apple (till exempel 12312455915123@appleid.com). Alla mejl som vi skickar till den e-postadressen skickas då vidare automatiskt till din privata e-postadress, som du på så vis kan hålla hemlig.
    1. Titta efter en gång till i inkorgen. Det kan ta några minuter innan du får mejlet med verifieringskoden.
    2. Har du fortfarande inte fått något mejl i inkorgen? I så fall tittar du efter bland skräpposten också.
    3. Hittade du inget mejl från oss i skräpposten heller? Då använder du länken i registreringsprocessen för att skicka ett nytt mejl med en ny kod till din e-postadress.
    Märk väl: Verifieringskoden är bara giltig i 24 timmar. Därefter går den inte att använda längre.

    Kom-ihåg-listan och sökuppdrag

    Klicka på knappen Spara sökningen ovanför listan med sökresultaten för att skapa ett nytt sökuppdrag. Du kan spara hur många sökningar du vill.
    På dina myChrono24-sidor hittar du en översikt över dina sparade sökningar under Sparade sökningar. Här kan du titta på aktuella sökresultat till de enskilda sökningarna, radera sökningar eller aktivera och deaktivera meddelanden om de olika sökuppdragen. Genom att klicka på Redigera kan du byta namn på en viss sökning.
    På ditt Chrono24-konto under fliken ”Kom-ihåg-lista” finns alla annonser som du har sparat, så att du snabbt hittar tillbaka till dem. Genom att klicka på hjärtat uppe till höger i annonsen lägger du till den i din kom-ihåg-lista. Om du klickar på hjärtat en gång till så tas annonsen bort från din kom-ihåg-lista. Om någon av annonserna inte är tillgänglig längre kan du inte öppna den heller.
    Historiken visar vilka klockor du tittat på senast, så att du lätt kan hitta annonser du redan öppnat.

    Watch Collection

    I Watch Collection hanterar du din klocksamling online och håller den uppdaterad. Du kan lätt lägga till klockor, spara så många uppgifter du vill och ladda upp egna bilder på dina klockor. I Watch Collection kan du dessutom se den historiska värdeutvecklingen och följa hur värdeutvecklingen utvecklas med tiden. Du kan också observera klockor som du är intresserad av, men inte äger än.
    Nej, du kan observera även andra klockor som du är intresserad av och vars värdeutveckling du vill följa. För att göra det anger du klockans referensnummer eller märke, modell och skick och väljer alternativet "Jag äger inte denna klocka".

    Läs mer
    Du kan lägga till ett obegränsat antal klockor.
    När du köper en klocka via Chrono24, läggs klockan till i din Watch Collection, så att du kan följa den klockans värdeutveckling.
    I din Watch Collection ser du både hela din klocksamlings och varje enskild klockas uppskattade värde och värdeutveckling.
    De uppskattade värdena beräknas på nytt varje dag. Variationer syns dock inte varje dag, utan över längre perioder.
    Ja, du kan lägga till egna bilder eller anteckningar till varje klocka.
    Ja, du kan lägga till alla klockor i din Watch Collection, så att din klocksamling blir komplett. Men tyvärr har vi bara få eller inga uppgifter alls om sällsynta klockor. Men så snart klockan har annonserats ut flera gånger och det finns tillräckligt med uppgifter, så kommer dessa uppgifter automatiskt att infogas i din Watch Collection.

    Privat försäljning av klockor

    Allmän information

    På Chrono24 annonserar du ut din klocka gratis. Om försäljningen lyckas tar vi en provision på 6,5 % av försäljningspriset. Denna provision måste endast betalas om du lyckas sälja din klocka. Vi drar av provisionen direkt från försäljningspriset när vi betalar ut det till dig. Tänk på att köparen i vissa fall inte kan betala via depositionstjänsten. I sådana fall får du en faktura av oss med försäljningsprovisionen.

    Läs mer
    På Chrono24 kan privata säljare sälja tillbehör gratis.

    För att skapa en annons väljer du Sälj klocka i menyraden och sedan Sälj tillbehör.
    Din annons ligger till att börja med online på Chrono24 i tre månader. Om du inte säljer klockan under den här tiden, kan du förlänga annonstiden med ytterligare tre månader eller ta bort den. För att förlänga annonsen kan det hända att vi behöver ett bevis på att klockan fortfarande är i din ägo.
    Som privat säljare kan du ha upp till 10 annonser insatta samtidigt. Privata säljare får inte sälja varor kommersiellt. Vi förbehåller oss därför rätten att inte lägga ut annonser som privata säljare lägger upp, om de ger intryck av kommersiell försäljning.

    Om du vill sälja klockor kommersiellt på Chrono24 får du registrera dig som handlare. Mer information hittar du här.
    Det finns inga speciella villkor för samlare. Du får i så fall annonsera ut varje klocka för sig.
    Chrono24 är en onlinemarknad där klockälskare från hela världen möts. Handeln äger alltid rum mellan köpare och säljare. Därför köper, värderar eller kontrollerar vi aldrig några varor. Vi rekommenderar att du säljer din klocka via en annons.

    Annonsera ut klockor

    Med vår annonsassistent kan du annonsera ut din klocka med några få enkla steg:
    1. Börja med att ange din klockas referensnummer i sökrutan. Vår annonsassistent identifierar modellen och fyller i formuläret automatiskt.
    2. Sedan beskriver du din klocka i detalj. Ju mer detaljerad beskrivningen är, desto lättare blir det för potentiella köpare att hitta din annons.
    3. Bifoga upp till 10 bilder av klockan sedd från olika håll till din annons. Håll din kamera och klocka redo. Medan du skapar din annons kommer du uppmanas att fotografera din klocka inställd på två tider som vi bestämmer, och dessa foton ska du sedan ladda upp som ägandebevis. Dessa bilder visas senare också i din annons.
    4. Registrera dig som säljare och ange dina kontouppgifter, så att pengarna kan betalas in direkt på ditt konto.
    Läs mer
    Referensnumret betecknar klockans modell/modellvariant och kan bestå av flera siffror och bokstäver. För vissa tillverkare finns referensnumret graverat på boettens botten (inte att förväxla med boettnumret), på bandfästet eller mer sällan på urtavlan. Referensnumret bör dock alltid finnas i pappren till klockan eller på kvittot. Om du inte kan hitta referensnumret, kan du söka på internet efter tillverkarens namn som finns på urtavlan och sedan jämföra bilderna med din klocka. En sådan snabb sökning brukar hjälpa i de flesta fall.
    Med hjälp av säkerhetsbilderna kontrollerar vi om säljaren faktiskt äger klockan som erbjudandet gäller. Om du inte kan ställa in de angivna tiderna kan du i stället notera tiderna på en lapp och lägga denna bredvid klockan. Ladda sedan upp bilder på detta som bevis. Om detta inte är möjligt, kontakta oss på PrivateSeller@chrono24.com
    Använd den kostnadsfria värderingen på Chrono24. Vi jämför din klocka med 500 000 annonser från hela världen och ger dig en prisrekommendation som hjälper dig att få bästa möjliga försäljningspris.

    Du kan givetvis leta igenom annonserna på Chrono24 på egen hand också för att analysera priserna. Du kan även låta en juvelerare eller en auktionskammare uppskatta värdet på din klocka.

    Men tänk på att du kan få ett högre försäljningspris om du annonserar ut din klocka på internet. Priset som du får av lokala auktionskammare och juvelerare är däremot ofta lägre, eftersom de måste ta hänsyn till sin vinstmarginal när de gör sina inköp.
    Förklaringar av de viktigaste tekniska termerna hittar du i vårt klocklexikon.
    Om du inte hittar din annons på Chrono24 kan det bero på något av följande:
    1. Den manuella granskningen har inte genomförts.
    2. Med tanke på säkerheten för våra Chrono24-användare kontrollerar vi nya annonser manuellt. Granskningen genomförs på vardagar, men inte på helger. Det tar i regel 1 till 3 vardagar innan aktiveringen träder i kraft.
    3. Säkerhetsbilderna är inte korrekta. Om detta skulle vara fallet har vi skickat ett e-postmeddelande till dig och bett dig att uppdatera säkerhetsbilderna på ditt Chrono24-konto.
    4. Ditt användarkonto har inte aktiverats ännu. Kontrollera att du har klickat på länken i aktiveringsmeddelandet och bekräftat ditt användarkonto.
    5. I vissa länder behöver den privata säljarens identitet verifieras. Din identitet kanske inte har granskats än. Tänk på att det kan ta 1 till 3 vardagar innan din legitimation kan verifieras.
    6. Vi behöver fler skatteuppgifter från dig: Om du är skyldig att betala skatt i EU ska du lägga till ditt skatteregistreringsnummer.
    Dina privatannonser redigerar du på myChrono24-sidan Annonser. Genom att klicka på motsvarande länk kan du ändra eller radera dina annonser. Om du vill göra ändringar på pris, tillverkare eller modell, vänd dig till PrivateSeller@chrono24.com. Tänk på att din annons tas bort permanent från vårt sortiment när du raderar den.
    Om betalningen för din premiumuppgradering inte fungerar kan du avbryta transaktionen och gå tillbaka till Chrono24. Där väljer du sedan ett annat betalningssätt. Om du har fler frågor får du gärna vända dig till PrivateSeller@chrono24.com
    Din annons ligger till att börja med online på Chrono24 i tre månader. Om du säljer klockan utanför plattformen under den här tiden eller inte vill sälja den längre, kan du alltid ta bort din annons från ditt Chrono24-konto.
    Vi vill alltid erbjuda besökarna på vår klockmarknad högsta möjliga kvalitet. För att hålla annonserna på Chrono24 aktuella kontrollerar vi var tredje månad via e-post om de utannonserade varorna fortfarande finns tillgängliga. Om du inte bekräftar din annons tas den bort automatiskt efter en vecka.
    Vi återaktiverar gärna din annons. Du behöver bara mejla oss om detta till PrivateSeller@chrono24.com

    Försäljning

    Försäljningen blir säker via depositionstjänsten på Chrono24. Tjänsten innebär att du inte skickar iväg din klocka förrän köparen har överfört försäljningspriset till ett klientmedelskonto. Så snart varan har nått köparen betalas försäljningspriset ut till dig.

    I vissa fall kan det förekomma att en köpare eller en säljare inte kan utnyttja depositionstjänsten i sitt land. I sådana fall betalar köparen direkt till dig. Du väljer då själv en betalningsmetod, t.ex. banköverföring eller PayPal, och informerar köparen om detta.

    Mer information om försäljning via depositionstjänsten finns här.
    Ta inga onödiga risker i sådana fall. En möjlighet är att erbjuda köparen att betala via PayPal. Mycket viktigt: Skicka inte iväg din vara förrän du fått pengarna och de krediterats ditt konto. Lita inte på betalningsbekräftelser via e-post.

    Du kan givetvis också överlämna klockan till köparen personligen. Vi rekommenderar i så fall att du väljer en säker eller övervakad plats, som en juvelerarbutik till exempel.
    För att skydda den personliga integriteten döljer vi köparnas och säljarnas e-postadresser vid kommunikation via vårt system. E-postadresserna anonymiseras samtidigt automatiskt. På så sätt skyddar vi dig mot personer som vill missbruka vår plattform för phishing eller annan bedräglig aktivitet.

    När du kommit överens med intressenten kan du begära att få dennes kontaktuppgifter via ett formulär, för att exempelvis få reda på leveransadressen eller för att skicka honom/henne en betalningsanmodan via PayPal. En länk till detta formulär hittar du i varje e-postmeddelande som du får från någon intressent via vårt system.

    Här ser du ett exempel på en anonymiserad e-postadress:
    41d07ee4-9cb3-4893-ade2-012bb56efc88-1un98@reply.chrono24.com
    Köparen betalar i regel via depositionstjänsten på Chrono24. Det innebär att köparen efter sin beställning betalar in pengarna på ett säkert klientmedelskonto. Sedan skickar du klockan till köparen och får försäljningspriset så snart klockan kommit fram till köparen.

    I vissa fall kan det förekomma att en köpare eller en säljare inte kan utnyttja depositionstjänsten i sitt land. I sådana fall betalar köparen direkt till dig. Du väljer då själv en betalningsmetod, t.ex. banköverföring eller PayPal. Chrono24 skickar sedan dina betalningsuppgifter till köparen.

    Mer information om depositionstjänsten finns här.

    Naturligtvis kan du även överlämna varan till köparen personligen. Vi rekommenderar i så fall att du väljer en säker och övervakad plats, som en juvelerarbutik till exempel. Även i sådana fall kan du välja depositionstjänsten som säker betalningsmetod. Följ även våra säkerhetstips.
    Om du använder depositionstjänsten för din annons kommer vi att dra av provisionen från försäljningspriset när vi betalar ut det till dig.

    Om köparen betalar direkt till dig så får du en faktura med försäljningsprovisionen av oss. Fakturabeloppet ska betalas inom 14 dagar.

    Läs mer
    Om vi har debiterat dig försäljningsprovision trots att du inte har sålt din klocka kan du annullera försäljningen. För att göra det laddar du åter igen upp två bilder på klockan till översikten över dina försäljningar som bevis på att du äger klockan.

    Om du har sålt klockan på ett annat ställe ber vi om ett bevis även för detta.
    För att förvissa dig om att din klocka kommer fram till mottagaren på ett säkert sätt måste du tänka på följande:

    • Förpackningen: Välj en stabil transportkartong i rätt storlek och använd tillräckligt med förpackningsmaterial.
    • Mottagarens adress: Låt köparen bekräfta leveransadressen i förväg. Se till att adressen blir lätt att läsa på transportkartongen.
    • Försäkring: Informera dig om transportförsäkringen redan före leveransen. Denna måste under alla omständigheter även gälla för värdesaker som klockor och försäkra dem till sitt fulla värde mot skada och förlust.
    • Spårning: Välj ett leveranssätt med spårning av försändelser. Skicka försändelsens spårnings-ID till köparen när du har skickat iväg varan, så att han/hon kan spåra sändningen.

    Kommersiell försäljning av klockor

    Så här registrerar du dig som professionell handlare på Chrono24 i några få enkla steg:
    1. Ange dina personuppgifter
    2. Ange betalningsinformation (kreditkort eller i hela Europa även SEPA-direktdebitering)
    3. Skicka in verifieringsdokumenten
    Sedan kan du redan börja ladda upp dina första annonser. Men innan dina annonser publiceras måste ditt handlarkonto aktiveras av Chrono24. Märk väl att aktiveringen sker först efter det att vi har kontrollerat dina uppgifter och dina handlingar. För att göra vår kontroll behöver vi kopior av följande dokument, antingen via dokumentuppladdning, e-post, fax eller post:
    • Utdrag från handelsregister eller företagsregistreringsbevis
    • Adressbevis i form av en telefonräkning, elräkning eller liknande.
    Registrera dig nu och använd den 30 dagar långa, kostnadsfria provperioden för att testa Chrono24 ordentligt:
    Chrono24 erbjuder tre paket med olika prismodeller, som är perfekt anpassade till dina behov. Paketen Light, Pro och Premium varierar bland annat vad gäller antalet annonser och försäljningsprovisionen. Du kan betala ditt paket månadsvis eller för ett år i förskott. Detaljerad information hittar du här.
    Du kan antingen lägga du upp dina klockor själv eller så importerar vi uppgifterna från din hemsida åt dig. I marknadsplatshanteraren skapar du dina annonser själv – med en mängd olika hjälpfunktioner. Du kan dessutom ladda upp 16 bilder i annonsen, oberoende av vilket paket du har bokat. Du kan importera uppgifter från din hemsida om du har minst 50 annonser. Uppgifterna importeras då helt automatiskt från din hemsida och uppdateras dagligen.
    När du importerar uppgifter tas annonserna över precis exakt som de är på din hemsida. Alla ändringar som görs på din hemsida visas därför automatiskt på Chrono24 när nästa import har genomförts.

    Om du skapar annonserna manuellt så kan du själv redigera och radera dina annonser på dina handlarsidor. För att göra det går du till Mina annonser och väljer alternativet Redigera/ta bort annonser. Gör dina ändringar i formuläret och spara sedan annonsen.
    För tillbehör gäller särskilda villkor. 50 annonser med tillbehör räknas som en enda klockannons.
    För att skydda den personliga integriteten döljer vi köparnas och säljarnas e-postadresser vid kommunikation via vårt system. E-postadresserna anonymiseras automatiskt för att skydda dig mot personer som vill missbruka vår plattform för phishing eller annan bedräglig aktivitet.

    När du kommit överens med intressenten kan du begära att få dennes kontaktuppgifter via ett formulär, för att exempelvis få reda på leveransadressen eller för att skicka honom/henne en betalningsanmodan via PayPal. En länk till detta formulär hittar du i varje e-postmeddelande som du får från någon intressent via vårt system.

    Här ser du ett exempel på en anonymiserad e-postadress:

    41d07ee4-9cb3-4893-ade2-012bb56efc88-1un98@reply.chrono24.com

    Dataskydd

    Ja. Vi använder den modernaste säkerhetstekniken för att skydda dina personuppgifter mot manipulering, delvis eller fullständig förlust och mot obehörig åtkomst av tredje part. Detaljerad information hittar du i våra dataskyddsbestämmelser.
    Vi använder dina personuppgifter uteslutande till att genomföra ditt köp eller din beställning. Uppgifterna lämnas endast ut till tredje part i sådana fall som beskrivs i våra dataskyddsbestämmelser.

    DAC 7

    DAC 7 betecknar det nya EU-direktivet 2021/514. På grund av detta är vi som marknadsplats skyldiga att förse den tyska federala skattemyndigheten (BZSt) med upplysningar om säljarnas inkomster på vår plattform. Samtidigt måste vi också meddela ditt skatteregistreringsnummer.

    I integritetspolicyn finns mer information om de uppgifter som vi lämnar.

    Begäran grundar sig på EU-direktiv 2021/514 (”DAC 7”) av den 22 mars 2021 som trädde i kraft den 1 januari 2023.

    Förkortningen står för ”Directive on Administrative Cooperation”.
    Vi sparar uppgifterna så länge vi är skyldiga att göra det enligt lag.
    Nej – om du är registrerad för skatteändamål i en medlemsstat i EU. Detta är fallet om du har tilldelats ett skatteregistreringsnummer i ett EU-land.
    • För handlare och privata säljare hemmahörande utanför EU: Eftersom vi inte kan fastställa skatteplikt frågar vi om det finns ett relevant skatteregistreringsnummer.
    • För handlare och privata säljare inom EU: Vi utgår från att det finns minst ett relevant skatteregistreringsnummer för DAC 7. Du är skyldig att uppge sanningsenliga uppgifter.
    För varje privat säljare på Chrono24 är vi skyldiga att överföra följande uppgifter till den federala skattemyndigheten (BZSt):
    • För- och efternamn
    • Adress (gata, postnummer, ort, land)
    • Alla skatteregistreringsnummer som leverantören tilldelats, och respektive medlemsland i Europeiska unionen som har tilldelat det
    • Födelsedatum
    • Identifikationskoden för det finansiella kontot
    • Alla avgifter, villkor eller skatter som innefattas eller debiteras under den tidsperiod som vi har angivit
    • Den totala summan för den betalda eller krediterade ersättningen under den tidsperiod som vi har angivit
    • Antalet relevanta aktiviteter för vilka en ersättning har betalats eller krediterats under den tidsperiod som vi har angivit

    Mer information om de uppgifter som vi överför hittar du i integritetspolicyn.
    Från och med 2023 måste vi alla lämna över uppgifter till den federala skattemyndigheten om genererad omsättning samt om de säljare som drar nytta av verksamheten och är skattemässigt hemmahörande i EU.
    Vi måste lämna uppgifter om alla säljare som är registrerade för att betala skatt i EU och har genomfört minst 30 försäljningar eller tjänat in minst 2 000 euro i intäkter under ett kalenderår på vår plattform.
    Vi är skyldiga att begära information om skatteregistreringsnumret så fort du säljer klockor via Chrono24 från och med 2023 – även om din annons redan har publicerats.
    Du måste ange skatte-ID:et för varje land där du är skyldig att betala skatt.
    Så fort som du är registrerad för skatt i ett EU-land måste du ange respektive nummer.
    Nej, vi varken inkluderar eller betalar skatter för din skull. Vi överför endast skatterelevanta uppgifter om transaktioner på marknadsplatsen via en krypterad förbindelse.
    Vi iakttar strikt de tillämpliga lagarna om uppgiftsskydd. Alla uppgifter som du anger på Chrono24 krypteras (SSL) och skickas via en säker internetförbindelse (HTTPS).
    Dina skatteuppgifter kommer endast att användas för att tillhandahålla information till den federala skattemyndigheten och kommer inte att publiceras.
    Följ den här länken för att komma till inmatningssidan. Du har också redan fått länken i ett e-postmeddelande från oss.
    Om du har din hemvist inom EU ska du lägga till skatte-ID:et för det land som du har din hemvist i. Om du är registrerad för att betala skatt i flera EU-länder ska du även ange dessa skatteregistreringsnummer. Om du har din hemvist utanför EU kan du ange om du är registrerad för skatt inom EU.
    Beroende på i vilket land du är hemmahörande kan du hitta skatteregistreringsnumret i olika dokument. På webbplatsen OECD hittar du en översikt över de dokument som gäller för ditt land.
    Följ länken och välj ditt land från listan. I den länkade PDF-filen kan du läsa om var du hittar skatteregistreringsnumret.
    Kontakta vårt supporterteam om du av misstag lagt till ett felaktigt nummer som du inte kan redigera på egen hand.

    Anmälningsskyldighet för säljtransaktioner avseende Frankrike

    Enligt bestämmelserna i artikel 242 till ”Code général des impôts” (CGI, franska skattelagstiftningen) från artikel 10 i lag nummer 2018-898 (kallas även för ”Ecollab”) av 23 oktober 2018 om förebyggande åtgärder mot bedrägerier måste ägaren av webbaserade marknadsplatser fullgöra följande anmälningsskyldighet:
    • Varje år inkomma med en rapport till franska skattemyndigheten om de aktiviteter som de verksamma säljarna har genomfört på plattformen avseende Frankrike;
    • information om rapporten för de anmälda säljarna.
    Vi är skyldiga att rapportera säljtransaktioner via Chrono24 till de franska skattemyndigheterna om någon av följande kriterier är uppfyllda:
    • Leveransen skedde till en fransk adress;
    • leveransen skedde från en fransk adress;
    • Säljaren har sin hemvist i Frankrike eller en affärsadress där – förutom leveransen måste även ett personligt överlämnande i eller utanför Frankrike rapporteras.

    Du får ett meddelande från oss om att en eller flera av dina säljtransaktioner har rapporterats till de franska skattemyndigheterna. På de franska skattemyndigheternas webbplatser hittar du mer information om skyldigheter avseende skatter och sociala avgifter: www.impots.gouv.fr och www.urssaf.fr.
    Vi kan och får inte ge dig råd i skattefrågor. Vi ber dig därför kontakta den franska skattemyndigheten eller din skatterådgivare vid frågor om rapporteringen.
    Enligt den franska lagen för att bekämpa bedrägerier är vi skyldiga att rapportera följande information:
    • ditt skatteregistreringsnummer, momsregistreringsnummer eller SIREN/SIRET;
    • din deklarerade status – juridisk person, yrkesverksam fysisk person eller fysisk person som agerar som privat säljare;
    • antalet och den totala omsättningen för dina transaktioner som har koppling till Frankrike.

    Alla belopp avrundas till närmaste heltal och redovisas i euro.
    Det finns en minimigräns för försäljningar som måste rapporteras till den franska skattemyndigheten – om mindre än 20 försäljningar gjorts eller om omsättningen låg under 3000 euro under ett år, så rapporterar vi inte dessa försäljningar till den franska myndigheten.
    Vi varken kan eller får ge dig råd i skattefrågor. Om du har frågor om rapporteringen ber vi dig därför kontakta den franska skattemyndigheten eller din skatterådgivare.
    Vilka säljtransaktioner som vi rapporterar till franska skattemyndigheterna får vi reda på med hjälp av
    • den adress som du har lagt in på ditt Chrono24-konto,
    • leveransorten eller
    • leveransadressen.

    Kontrollera att uppgifterna på ditt Chrono24-konto är uppdaterade. Våra allmänna villkor för plattformen gäller.
    Tyvärr kan och får vi inte ge dig råd i skattefrågor. Vi ber dig därför kontakta den franska skattemyndigheten eller din skatterådgivare.

    På de franska skattemyndigheternas webbplatser finns mer information om skyldigheter avseende skatter och/eller sociala avgifter: www.impots.gouv.fr och www.urssaf.fr.
    I så fall kan du ändå omfattas av skyldigheter avseende skatter och/eller sociala avgifter som gäller för Frankrike. Exempel:
    • Försäljning till kunder som har sin hemvist i Frankrike kan medföra att du behöver betala mervärdesskatt.
    • Du är stadigvarande bosatt i eller har ett bolag i Frankrike.
    • I egenskap av arbetsgivare, arbetstagare eller egenföretagare i Frankrike kan du vara skyldig att betala sociala avgifter där.

    Kontakta gärna den franska skattemyndigheten eller din skatterådgivare om du är osäker på om du är skyldig att fullgöra skyldigheter avseende skatter eller sociala avgifter i Frankrike.
    På de franska skattemyndigheternas webbplatser finns mer information om skyldigheter avseende skatter och/eller sociala avgifter: www.impots.gouv.fr und www.urssaf.fr.
    Från och med 2019 är vi skyldiga att redovisa alla dina säljtransaktioner till den franska skattemyndigheten.
    Tyvärr kan och får vi inte ge dig råd i skattefrågor. Vi ber dig därför kontakta den franska skattemyndigheten eller din skatterådgivare.
    Din sökning gav inga träffar