Logga inLogga in

Säkerhetsföreskrifter

Important Message Vi vill härmed uttryckligen informera om att vi inte har möjlighet att fullständigt kontrollera en säljares identitet, i synnerhet inte privata säljare. Den senaste tiden har det tyvärr förekommit bedrägeriförsök från oseriösa säljare eller intressenter. Vi ber er därför uppmärksamma följande säkerhetsinformation:

Allmänna råd


  • Skicka aldrig pengar till en okänd leverantör via en penningtransfer-tjänst. Betala aldrig för en klocka med Western Union.
  • Kontrollera alltid försäljarens uppgifter. Man kan ofta kontrollera telefonnummer, adress eller omdömen från andra kunder på Internet. Dessutom kan du be försäljaren om att få fler uppgifter, foton och dokument om klockan.
  • Du kan också avsluta köpet personligen och genomföra överlämnandet på en säker plats. Vi rekommenderar att du väljer en säker och övervakad plats – exempelvis en juvelerarbutik.
  • Vid kommunikation med en säljare via vårt system lämnar vi inte ut din privata e-postadress. På detta sätt skyddar vi dig mot personer som vill missbruka vår plattform för phishing eller annan bedräglig aktivitet.
  • Om ett erbjudande verkar misstänkt, anmäler du det till Chrono24:s supportteam per telefon (+49 721 96693-900) eller per e-post (support@chrono24.com). Ett misstänkt erbjudande kännetecknas t.ex. av att en klocka saluförs långt under marknadspriset.

Depositionstjänst


  • Undersök om föreslagna webbsidor och avtal för depositionstjänster är seriösa. Bedragare använder ofta falska webbsidor. Du bör även kontrollera äktheten hos handlingar från renommerade företag som Ernst & Young, DHL eller TNT.
  • Om du använder en depositionstjänst för affären, samla in alla uppgifter direkt från depositionstjänsten. Lita inte på vidarebefordrade e-postmeddelanden från försäljaren.

Trusted Checkout


  • Från och med nu kan du enkelt och säkert handla på Chrono24 via Trusted Checkout Service. Hur det fungerar föklarar vi här.
  • För att förhindra missbruk med Trusted Checkout kontrollerar du de relevanta uppgifterna på myChrono24-sidan före betalningen. Där kan du följa processerna noga och se alla viktiga uppgifter. Om du får konstiga eller misstänkta e-postmeddelanden ber vi dig kontakta oss omgående.

Allmänna råd


  • Kontrollera alltid inkommen betalning på ditt eget konto (oavsett om det gäller bank, PayPal etc.) via din egen inloggning eller ditt kontoutdrag, innan du skickar iväg en vara. Lita inte på vidarebefordrade e-postmeddelanden från försäljaren eller påstådda bekräftelsemeddelanden.
  • Intressenter som erbjuder mer än det önskade priset bör bemötas med försiktighet.
  • Lita inte på brev från främmande bankinstitut, som uppmanar dig att skicka en vara. Kontrollera alltid inkommen betalning på ditt eget konto.
  • Varning för intressenter som kontaktar dig via SMS. Med falska e-postmeddelanden från PayPal eller penninginstitut som Royal Bank uppmanas du att göra felaktiga återbetalningar. Kontrollera alltid inkommen betalning på ditt eget konto.
  • Du kan också avsluta köpet personligen och genomföra överlämnandet på en säker plats. Vi rekommenderar att du väljer en säker och övervakad plats – exempelvis en juvelerarbutik.
  • Vid kommunikation med en köpare via vårt system lämnar vi inte ut din privata e-postadress. På detta sätt skyddar vi dig mot personer som vill missbruka vårt system för phishing eller annan bedräglig aktivitet.

Depositionstjänst


  • Undersök om föreslagna webbsidor och avtal för depositionstjänster är seriösa. Bedragare använder ofta falska webbsidor. Du bör även kontrollera äktheten hos handlingar från renommerade företag som Ernst & Young, DHL eller TNT.
  • Om du använder en depositionstjänst för affären, samla in alla uppgifter direkt från depositionstjänsten. Lita inte på vidarebefordrade e-postmeddelanden från försäljaren.

PayPal


  • Om du har kommit överens med köparen om betalning via PayPal ska du kontrollera att betalningen har kommit in på ditt PayPal-konto innan du skickar iväg varan. Lita bara på ditt eget online-utdrag och inte på påstådda PayPal-bekräftelsemeddelanden via e-post.

I förskott/banköverföring


  • Om du har kommit överens med köparen om betalning via överföring ska du kontrollera att betalningen har kommit in på ditt konto innan du skickar iväg varan. Lita bara på information från din egen bank och inte på påstådda bekräftelsemeddelanden via e-post.
  • Lita inte på brev från främmande bankinstitut, som uppmanar dig att skicka en vara. Kontrollera alltid inkommen betalning på ditt eget konto.

Betalning med check


  • Varning för checkar från utlandet. Pengarna krediteras ditt konto endast under förbehåll. Du ser visserligen beloppet på ditt kontoutdrag – men om checken senare visar sig sakna täckning drar banken tillbaka pengarna.

Trusted Checkout


  • Vid köpförfarande via Trusted Checkout ger vi dig aldrig köparens leveransadress i ett e-postmeddelande. Denna hittar du endast på försäljarsidan. Där kan du följa processerna noga och se alla viktiga uppgifter. Om du får konstiga eller misstänkta e-postmeddelanden ber vi dig kontakta oss omgående.