Köparskydd Äkthetsgaranti Varför Chrono24? Sverige  | SEK
Logga inLogga in

Säkerhetsföreskrifter

Viktig anvisning

Vi vill härmed uttryckligen informera om att vi inte har möjlighet att fullständigt kontrollera en säljares identitet, i synnerhet inte privata säljare. Den senaste tiden har det tyvärr förekommit bedrägeriförsök från oseriösa säljare eller intressenter. Vi ber er därför uppmärksamma följande säkerhetsinformation:

Allmänna råd


  • Skicka aldrig pengar till en okänd leverantör via en penningtransfer-tjänst. Betala aldrig för en klocka med Western Union.
  • Kontrollera alltid försäljarens uppgifter. Man kan ofta kontrollera telefonnummer, adress eller omdömen från andra kunder på Internet. Dessutom kan du be försäljaren om att få fler uppgifter, foton och dokument om klockan.
  • Du kan också avsluta köpet personligen och genomföra överlämnandet på en säker plats. Vi rekommenderar att du väljer en säker och övervakad plats – exempelvis en juvelerarbutik.
  • Vid kommunikation med en säljare via vårt system lämnar vi inte ut din privata e-postadress. På detta sätt skyddar vi dig mot personer som vill missbruka vår plattform för phishing eller annan bedräglig aktivitet.
  • Om ett erbjudande verkar misstänkt, anmäler du det till Chrono24:s supportteam per telefon (+49 721 96693-900) eller per e-post (support@chrono24.com). Ett misstänkt erbjudande kännetecknas t.ex. av att en klocka saluförs långt under marknadspriset.

Depositionstjänst


  • Om säljaren erbjuder slutförande via en extern depositionstjänst bör du noga undersöka om de föreslagna sidorna eller avtalen från depositionstjänsten är seriösa. Bedragare använder ofta falska webbsidor. Du bör även kontrollera äktheten hos handlingar från välrenommerade företag som Ernst & Young, DHL eller TNT.
  • Om du använder en extern depositionstjänst för slutförande bör du inhämta alla uppgifter direkt från depositionstjänsten. Lita inte på vidarebefordrade e-postmeddelanden från säljaren.
  • Många privata säljare erbjuder depositionstjänsten på Chrono24 för att slutföra betalningen. Därvid betalar du in dina pengar på ett klientmedelskonto, där de är i säkert förvar tills du fått din klocka. Först därefter betalas köpesumman ut till säljaren. Mer information om depositionstjänsten på Chrono24 finns här.

Trusted Checkout


  • Hos professionella handlare kan du enkelt och säkert beställa via Chrono24 Trusted Checkout. Hur det fungerar exakt får du reda på här.
  • För att förhindra missbruk med Trusted Checkout kontrollerar du de relevanta uppgifterna på myChrono24-sidan före betalningen. Där kan du följa processerna noga och se alla viktiga uppgifter. Om du får konstiga eller misstänkta e-postmeddelanden ber vi dig kontakta oss omgående.

Allmänna råd


  • Kontrollera alltid inkommen betalning på ditt eget konto (oavsett om det gäller bank, PayPal etc.) via din egen inloggning eller ditt kontoutdrag, innan du skickar iväg en vara. Lita inte på vidarebefordrade e-postmeddelanden från försäljaren eller påstådda bekräftelsemeddelanden.
  • Intressenter som erbjuder mer än det önskade priset bör bemötas med försiktighet.
  • Lita inte på brev från främmande bankinstitut, som uppmanar dig att skicka en vara. Kontrollera alltid inkommen betalning på ditt eget konto.
  • Varning för intressenter som kontaktar dig via SMS. Med falska e-postmeddelanden från PayPal eller penninginstitut som Royal Bank uppmanas du att göra felaktiga återbetalningar. Kontrollera alltid inkommen betalning på ditt eget konto.
  • Du kan också avsluta köpet personligen och genomföra överlämnandet på en säker plats. Vi rekommenderar att du väljer en säker och övervakad plats – exempelvis en juvelerarbutik.
  • Vid kommunikation med en köpare via vårt system lämnar vi inte ut din privata e-postadress. På detta sätt skyddar vi dig mot personer som vill missbruka vårt system för phishing eller annan bedräglig aktivitet.

Depositionstjänst


  • Om du vill använda en extern depositionstjänst bör du undersöka om de föreslagna sidorna eller avtalen från depositionstjänsten är seriösa. Bedragare använder ofta falska webbsidor. Du bör även kontrollera äktheten hos handlingar från välrenommerade företag som Ernst & Young, DHL eller TNT.
  • Inhämta alla uppgifter direkt från depositionstjänsten om du använder en extern depositionstjänst för att slutföra betalningen. Lita inte på vidarebefordrade e-postmeddelanden från köparen.
  • Som privat säljare har du möjlighet att erbjuda betalning via depositionstjänsten på Chrono24. Då skickar du inte iväg klockan förrän köparen har betalat in pengarna på ett säkert klientmedelskonto. Det skyddar dig mot uteblivna betalningar och bedrägeriförsök. Mer information hittar du här.
  • Vid köptransaktion via depositionstjänsten på Chrono24 ger vi dig aldrig köparens leveransadress i ett e-postmeddelande. Denna hittar du endast på dina myChrono24-sidor. Där kan du följa processerna noga och se alla viktiga uppgifter. Om du får konstiga eller misstänkta e-postmeddelanden ber vi dig kontakta oss omgående.

PayPal


  • Om du har kommit överens med köparen om betalning via PayPal ska du kontrollera att betalningen har kommit in på ditt PayPal-konto innan du skickar iväg varan. Lita bara på ditt eget online-utdrag och inte på påstådda PayPal-bekräftelsemeddelanden via e-post.

I förskott/banköverföring


  • Om du har kommit överens med köparen om betalning via överföring ska du kontrollera att betalningen har kommit in på ditt konto innan du skickar iväg varan. Lita bara på information från din egen bank och inte på påstådda bekräftelsemeddelanden via e-post.
  • Lita inte på brev från främmande bankinstitut, som uppmanar dig att skicka en vara. Kontrollera alltid inkommen betalning på ditt eget konto.

Betalning med check


  • Varning för checkar från utlandet. Pengarna krediteras ditt konto endast under förbehåll. Du ser visserligen beloppet på ditt kontoutdrag – men om checken senare visar sig sakna täckning drar banken tillbaka pengarna.

Trusted Checkout


  • Vid köpförfarande via Trusted Checkout ger vi dig aldrig köparens leveransadress i ett e-postmeddelande. Denna hittar du endast på försäljarsidan. Där kan du följa processerna noga och se alla viktiga uppgifter. Om du får konstiga eller misstänkta e-postmeddelanden ber vi dig kontakta oss omgående.