Mer än 360 anställda ser till att du får en perfekt shoppingupplevelse
Chrono24 - Sverige

Konsumentinformation om placering av sökresultat

Organiska sökresultat

När en användare söker efter varor på Chrono24 visar vår sökmotor i första hand de annonser som är relevanta när det gäller innehållet och lovar en bra köpupplevelse. För att bestämma innehållets relevans jämförs söktermerna som anges i sökfältet med annonsernas rubriker och innehåll.

I ett andra steg optimeras listan med de annonser som har ett relevant innehåll baserat på följande kvalitativa faktorer:

  • Annonskvalitet: Annonser med en högkvalitativ beskrivning och annonser med bilder prioriteras.
  • Varans tillgänglighet: Tillgängligheten spelar en roll när det gäller annonsernas placering.
  • Annonsens popularitet: Annonser som användarna klickar på oftare prioriteras.
  • Säljarens kvalitet: Följande faktorer spelar en roll för bedömningen av säljarens kvalitet:
    • Tillförlitlighet när det gäller att svara på kunders förfrågningar
    • Tillförlitlighet i samband med handläggning av beställningar
    • Leveransernas punktlighet
    • Andelen genomförda framgångsrika transaktioner
    • Positiva kundomdömen

Annonser från säljare som annonserar på Chrono24 för första gången prioriteras temporärt och får därmed större chanser att synas. Det gäller både för annonser från nya professionella handlare och från nya privata säljare.

För att kunna garantera våra användare största möjliga variation av sökresultat skapar vi ett visst rumsligt avstånd när det gäller lika relevanta annonser från en säljare genom att blanda dennes annonser med annonser från andra säljare.

Påverkan av sorteringens ordningsföljd

Vår plattforms användare kan förändra sorteringens ordningsföljd för att passa respektive individuella behov med hjälp av funktionen ”Sortera efter”. För detta ändamål är följande sorteringsalternativ tillgängliga:

  • Relevans (ovannämnda sortering)
  • Pris stigande (annonspriset som den viktigaste faktorn beaktas i stigande ordningsföljd)
  • Pris fallande (annonspriset som den viktigaste faktorn beaktas i fallande ordningsföljd)
  • Nyaste (nya annonser prioriteras)
  • Popularitet (klickfrekvensen beaktas som den viktigaste faktorn)

Uppgraderingar

När det gäller sökresultatens placeringar är förutom innehåll och kvalitet även uppgraderingar som kan köpas för pengar väsentliga, vilket möjliggör temporärt bättre placeringar för enskilda annonser.

Både professionella handlare och privata säljare kan boka tillämpliga uppgraderingar med vilka de kan (för en viss tid och eventuellt för vissa länder) säkra en bättre placering av utvalda annonser. Sådana annonser har i sökresultatlistan markerats med ordet ”TOP” och sticker dessutom ut från de organiska sökresultaten med ytterligare visuella funktioner.

Direkt från Chrono24

Annonser från våra partnerföretag har markerats med logotypen ”Direkt från Chrono24” och sticker även ut visuellt från de organiska sökresultaten.